Steeds meer mensen kiezen voor de trein, ook in de herfst. Treinreizigers hebben dit jaar een goede herfst gehad. Dankzij de maatregelen van NS en spoorbeheerder ProRail waren er dagelijks genoeg treinen beschikbaar en waren er weinig vertragingen door gladde rails. De nieuwe ABS op de treinen zorgde voor een herfst met 25% minder vierkante wielen. Zo waren er steeds voldoende zitplaatsen voor de reizigers.

Het percentage treinen dat op tijd rijdt in de weken dat de rails het gladst zijn is ook dit jaar weer gestegen: van 74,4% in 2003 en 81,3% in 2004 naar 82,7% in 2005. De belangstelling voor de NS Hersfttoer was 8% hoger dan vorig jaar.
Vrijdag 25 november was een uitzondering in de verder goed verlopen herfst van 2005. Dat het treinverkeer toen in een deel van het land vastliep had echter heel andere oorzaken dan gladde rails en vierkante wielen.

Service en aandacht
Ook dit jaar heeft NS van alles gedaan om het treinreizen in de herfst extra aantrekkelijk te maken. Aan het begin van de herfst werden reizigers verrast met een herfstontbijt en reed de NS Herfstbioscoop tussen Haarlem en Zuid-Limburg. Bij de servicebalies op de stations waren weer herfstparaplu?s te koop. Voor goedkoop en eersteklas reizen in het weekend was er de NS Herfsttoer: een dag lang onbeperkt reizen in de 1e klas voor 2 personen voor maar 35 euro. Er zijn er dit najaar zo?n 55.000 gekocht, 8% meer dan vorig jaar. En dat terwijl in dezelfde herfstperiode ook nog eens 190.000 speciale dagkaarten via drogisterij Kruidvat werden verkocht. Van de 300.000 mensen die profiteerden van deze aanbiedingen had een groot deel nog nooit of al jaren niet met de trein gereisd. Reizigers waardeerden de mogelijkheid om gedurende de herfst in gesprek te kunnen gaan met leden van de NS-directie, in de treinen en op de stations.
Miljoeneninvestering werpt vruchten af
Sinds 2003 heeft NS 17 miljoen euro geïnvesteerd om te zorgen dat de treinreizigers geen hinder ondervinden van het herfstweer. Bladval maakt in de herfst de rails glad. Op gladde rails kunnen treinen bij het remmen gaan glijden, waardoor wielen beschadigd raken.

NS en ProRail doen heel veel om te voorkomen dat treinen gaan glijden. NS heeft in ruim twee jaar tijd de treinen voorzien van moderne Anti Blokkeersystemen(ABS). Daarnaast is er een gladheidwaarschuwingssysteem dat gladheid registreert en zorgt voor Sms-berichten naar machinisten die in de komende uren dat gladde punt passeren. Zo kunnen zij hun remgedrag aanpassen om glijden te voorkomen.
Spoorbeheerder ProRail zorgt dat op verschillende spoorlijnen en plaatsen met veel kans op gladheid een speciale gel (?Sandite?) wordt aangebracht die de rails stroef maakt. Tussen Nijmegen en ?s-Hertogenbosch heeft ProRail op proef de bovenzijde van de rails ruw gemaakt met slijpschijven. En in samenwerking met ProRail rijdt op proef een reizigerstrein van NS die Sandite voor de eigen wielen kan strooien.
Daarnaast is geïnvesteerd in maatregelen om defecte wielen sneller te repareren. Op een dertigtal punten in het spoorwegnet is een systeem (?Gotcha?) ingebouwd dat de kwaliteit van de wielen van alle passerende treinen meet. Zo kunnen treinen met defecte wielen op het juiste moment naar een van de onderhoudslocaties van NedTrain gedirigeerd worden. De wielen worden daar gerepareerd op ?kuilwielenbanken?. Sinds 2002 is de capaciteit daarvan uitgebreid met 30%. Ook heeft NedTrain gezorgd voor een grotere voorraad reservewielen voor treinen waarvan de wielen vervangen moeten worden.

bron:NS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular