Ondanks een lichte daling was 2006 een
goed jaar voor de voertuigexport. In 2006 werden 299.375 kentekens
van personen- en bedrijfsauto's, motor- en bromfietsen, aanhangers
en opleggers in het RDW-kentekenregister aangemeld voor export. Dit
is een daling van 2,1 procent (6430 kentekens) ten opzichte van het
recordjaar 2005. Afgezet tegen de grote stijging van de export in
2005 met 13,3 procent is er slechts sprake van een lichte
daling.

De grote stijging van 2005 werd
veroorzaakt door de export van bedrijfswagens. Door de invoering
van BPM op grijskentekenauto's, een maatregel die op 1 juli 2005
inging, werden de lichte bedrijfswagens oninteressant voor de
Nederlandse particulier en daalden daardoor sterk in waarde. Door
deze waardedaling en een groter occasionaanbod van grijze kentekens
werden deze voertuigen veel interessanter voor de buitenlandse
koper. Dat effect is nu voorbij en verklaart de daling in 2006 van
de lichte bedrijfswagens met 18867 stuks (21%). Deze daling wordt
bijna goed gemaakt door stijging van de export van de overige
voertuigsoorten.

Als gevolg van de populaire lichte
bedrijfswagen in 2005 daalde de export van personenauto's. Nu dat
effect weg is, laat de export van personenauto's weer een stijging
zien (+6279 stuks, 3,5%). De export van zware bedrijfsauto's
groeide met 1217 stuks (7,5%) naar 17503. Ook de export van
motorfietsen zit in de lift. Met een stijging van 453 stuks (6,9%)
steeg de export afgelopen jaar naar 7056 motorfietsen.

De populariteit van Nederlandse caravans
bij buitenlanders kopers is wederom gegroeid, dit blijkt uit de
export van de gekentekende aanhangers waarbinnen de caravans het
belangrijkste aandeel hebben. Met een stijging van 2840 stuks
(32,7%) kwamen de geëxporteerde gekentekende aanhangers op
11532 stuks. De exportgroei voor de opleggers kwam uit op 17,1%. De
totale opleggerexport komt daarmee op 7403 stuks.

Vanaf 1 september 2005 worden er
bromfietskentekens uitgegeven. 2006 is het eerste volledige jaar
waarin bromfietsen werden aangemeld voor export in het
kentekenregister. In totaal werden er 577 gekentekende bromfietsen
geëxporteerd. In 2005 waren dat er nog maar tien.

In de top vijf van meest
geëxporteerde merken personenauto's hebben zich geen
verschuivingen voorgedaan. De personenauto's van Opel (13,6%),
Volkswagen (12,0%), Toyota (10,4%), Ford (6,9%) en Mercedes-Benz
(6,6%) voeren de lijst aan. Ook de top vijf van exportlanden is
onveranderd, de meeste voertuigen gaan nog steeds naar Polen,
Oekraïne, Wit-Rusland, Litouwen en Tsjechië. Wel dient te
worden opgemerkt dat het land van bestemming van een voertuig niet
wordt geregistreerd in het kentekenregister. De lijst van
populairste exportlanden is daarom gebaseerd op de door VWE
geregistreerde exportaanmeldingen.

De exportverwachtingen voor 2007 zijn
gunstig. De nieuwe regeling voor BPM-teruggave bij export van een
voertuig gekentekend na 15-10-2006 en geëxporteerd na
31-1-2007 kan gaan zorgen voor een toename van de export van jonge
occasions. Door toetreding van Roemenië en Bulgarije tot de
Europese Unie per 1 januari van dit jaar, is het voor inwoners uit
deze landen eenvoudiger en goedkoper om in West-Europa een occasion
te kopen. Bij de vorige uitbreiding van de Europese Unie op 1 mei
2004 nam de groei van de export een enorme vlucht omdat het toen
voor landen als Polen, Litouwen en Tsjechië aantrekkelijker
werd om een auto te kopen in Nederland.

VWE bureau voor voertuigdocumentatie en
-informatie te Heerhugowaard is een onafhankelijke dienstverlenende
organisatie voor de voertuigbranche. Sinds de oprichting in 1975
verzorgt VWE het complete documentenpakket bij de export van
occasions. In 2001 werd VWE door de minister aangewezen als
RDW-provider. Sindsdien levert VWE online diensten voor de
voertuigbranche ten behoeve van onder andere RDW-meldingen,
technische voertuiginformatie en wagenparkstatistieken.

bron:Vwe, bureau voor voertuigdoc.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular