Vanaf 1 november 2005 geldt op delen van de A10 West, de A20 en de A12 een permanente maximumsnelheid van 80 km/uur. Minister Peijs (VenW) wil met die snelheidsverlaging bijdragen aan een betere luchtkwaliteit.

 

Ondanks schoner autoverkeer en een afname van de luchtvervuiling, haalt Nederland zonder extra maatregelen de Europese norm voor luchtkwaliteit niet. Daarom is de snelheidsverlaging ingevoerd. Een constante snelheid van 80 km/uur verbetert ook de doorstroming en de verkeersveiligheid.

Trajecten
De maximumsnelheid van 80 km/uur geldt vanaf 1 november op de volgende trajecten:

A10 West: tussen het knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel;
A20: tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein;
de parallelbanen van de A12 tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten;
A12: tussen het Prins Clausplein en Den Haag.
Op de A13 bij Overschie geldt al sinds mei 2002 een maximumsnelheid van 80 km/u. De maximumsnelheid wordt boven de weg aangegeven door matrixborden met een roodomrand '80'.

Op twee andere trajecten is de maximumsnelheid verlaagd naar 100 km/u: de hoofdrijbaan van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten en op de A13 tussen Berkel en Roodenrijs en Delft-Noord.

Bekeuringen
Op de 80 km/uur-trajecten zorgen camera's boven de weg voor permanente trajectcontrole. Hierbij wordt de gemiddelde snelheid van alle voertuigen gemeten. Automobilisten die gemiddeld te hard rijden, krijgen een bekeuring thuisgestuurd.

Campagne
Op 1 november start de campagne 'Rij schoner, rij 80 in z'n 5'. Deze bestaat onder meer uit radiospots, advertenties en borden langs de snelweg. Bij de snelheidsverlaging is het belangrijk dat automobilisten niet terugschakelen naar de vierde versnelling. '80 in z'n 5' bespaart brandstof, vermindert uitstoot en geluid.

bron:VenW

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular