NS laat 60 rijtuigen van het type Sprinter
grondig renoveren. In de afgelopen jaren kregen al 180 rijtuigen
een 'extreme make-over'. Deze is zó succesvol, dat NS 42
miljoen investeert om ook de overige Sprinters op dezelfde wijze
aan te passen aan de wensen van de reiziger van nu.

De treinen krijgen een volledig nieuw
interieur met gestoffeerde stoelen, ruimere balkons en glazen
tussenwanden. Een reisinformatiesysteem houdt de reizigers in beeld
en geluid op de hoogte van de te volgen route en het verloop van de
reis. Het uiterlijk verandert van geel in het wit-blauw-geel dat
voortaan alle Sprinters kenmerkt.

NS gebruikt voor deze ombouw alleen
betrouwbare techniek waardoor de kans op vertraging nog kleiner
wordt. Het energieverbruik van deze treinen vermindert na de
vernieuwing met 25% (10.000.000 kWh per jaar). Deze renovatie
draagt daarmee bij aan de onlangs door NS uitgesproken ambitie om
20% minder CO² emissie te veroorzaken.

De zestig rijtuigen vormen samen dertig
tweedelige treinstellen. In verband met de verheugende forse groei
van het aantal treinreizigers worden zij onder andere ingezet om op
verschillende trajecten Sprinter-treinen te verlengen. Door de
modernisering bieden zij binnenkort hetzelfde comfort als de
Sprinters waarmee zij gekoppeld rijden. Op verzoek van de reizigers
krijgen de stoelen een 'zachtere zit'.

De eerste te renoveren rijtuigen zijn al
overgebracht naar Randers (DK), waar Bombardier Transportation de
werkzaamheden uitvoert. Tussen maart 2008 en juli 2009 komen de
vernieuwde treinen ter beschikking van de reizigers.

Aan het einde van 2008 komen de eerste
Sprinters van een volgende generatie naar Nederland. Deze
onderscheiden zich vooral door hun gelijkvloerse instap en
airconditioning. NS heeft van dit nieuwe type 35 treinstellen met
een totale capaciteit voor het vervoeren van 13.000 reizigers
besteld. NS investeert hierin 248 miljoen euro.

bron:NS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular