De inmiddels drie en tachtig jarige kunstenaar Kees de Waal exposeert deze zomer voor de tweede keer onder de titel 'De wereld is mijn poppenkast' in Museum Jan van der Togt te Amstelveen.

Op een stilistisch net weer andere manier, verwerkt Kees de Waal alles wat hij tot nu toe heeft meegemaakt en gezien, in een nieuwe reeks kleurige aquarellen, in gemengde techniek, waarin alle thematiek van de afgelopen 20 jaren terugkomt.

Dit keer zijn geen kleuretsen meer uitgangspunt van de compositie maar gedetailleerde voorstellingen die op een geaquarelleerde achtergrond, met de pen zijn getekend en ingekleurd.

Nog steeds speelt in zijn werk de collage van oude handgeschreven teksten en bedrukt papier, afkomstig uit boeken van een klooster te Rio de Janeiro, een notaris uit Nantes of uit de boekhouding van zijn grootvader (uit ca. 1800), een belangrijke rol. Daarbij voegt Kees de Waal zoals te doen gebruikelijk ook dichtregels en eigen teksten als commentaar op of aanleiding tot de voorstelling.

Als vijftienjarige jongen speelt Kees de Waal met een vriend marionetten theater en spreken Winnie the Pooh en de rover Ali Baba tot zijn verbeelding. Meer dan een halve eeuw later creëert hij opnieuw een fantasievol poppentheater. De mensen in zijn aquarellen lijken door hun ronde hoofdjes en grote ronde omrande ogen, op marionetten.

De een nodigt de beschouwer uit om met hem over zee te vliegen (Come fly with me to oversea), de ander, een ruimtemannetje waarschuwt Eva voor de gevolgen van het plukken en eten van de appel, waar zoveel ellende voortkomt. In 'Het dierencircus' rollen olifant, haai en andere fantasiedieren op hun wieltjes over de rand van de piste, aangevoerd door een opperstalmeester in het groen. In deze over het algemeen surrealistisch aandoende tekeningen ervaart men een gevoel van vrijheid. 'Free as a bird' is niet voor niets het devies van Kees de Waal. In 'The morning prayer', ziet men wat zich in de hersenpan afspeelt van een man die in de golven vol vissen verankerd lijkt. Boven zijn starende ogen tekent Kees de Waal binnen de vorm van een kip, een bemande zeilboot in een eigen universum met zee, zon, sterren en maan. Vaak heeft het werk van Kees de Waal een cynische ondertoon in de trant van: zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Desondanks is zijn boodschap, vergeleken met die in vroegere reeksen, in totaliteit speelser en daardoor minder nadrukkelijk.

Kortom alle ervaringen uit een eerder leven als zakenman en de invloed van de Zuid-Amerikaanse cultuur (met name die van Inca's) waarmee Kees de Waal door zijn liefdadigheidsprojecten in contact komt, met daarbij geteld alle impulsen door het leven en werken in Greenwich Village met zijn echtgenote, kunstenares en kunsthistorica Deidre, vinden hun weerslag in zijn nieuwe serie 'De wereld is mijn poppenkast'.

Naar aanleiding van deze expositie komt een kleine catalogus uit van het tentoongestelde werk. De tentoonstelling zal op zondag 3 juli 2005 om 16:00 uur officieel geopend worden.

bron:Museum Jan van der Togt
 

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular