(Persbericht) Banken kunnen meer met Social Media

De Nederlandse bankenwereld kent nog geen echt mensenmerk. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit onder 46 in Nederland actieve banken. Hoewel per bank gemiddeld ongeveer 1100 berichten per maand verschijnen, slaagt de Nederlandse bankenwereld er niet in buzz te creëren met een consumentenactie. Tenminste, vooralsnog. Op nummer 1 in zowel de Online als Social Media Monitoring Buzz top 5 staat de Rabobank.

Mensenmerk mist nog in bankenwereld
Vooralsnog is er nog geen mensenmerk opgestaan in de bankenwereld. Hoewel banken veel buzz genereren in online media, bijvoorbeeld door de bekendmaking van jaarcijfers of mededelingen rondom aandelen. In de afgelopen maanden ontstond buzz voornamelijk rondom de storing bij ING-pinautomaten. Rabobank werd (naast de gebruikelijke financiële berichten) voornamelijk genoemd in combinatie met wielrennen.

Rabobank online veruit het grootst
Met meer dan 40.000 nieuw geplaatste berichten in de meetperiode staat Rabobank op 1 in de Online Media Monitoring Buzz Top 5. Ook wat betreft social media is deze bank het grootst. Voornamelijk te verklaren door de sponsoring van de Raboploeg.

ING staat in beide top 5‘˜s op de tweede plaats, met iets meer dan de helft van het aantal berichten dat de Rabobank bij elkaar sprokkelde. Deze werd veroorzaakt door de pinautomatenstoring en de enorme online buzz die hierop volgde. SNS Bank volgt in de online media met ruim 12.000 berichten de bank piekte op 16 juli door berichten dat de bank in de VS gedaagd zou zijn vanwege het onterecht verdienen aan de Madoff-fraude. ABN AMRO volgt in de online berichtgeving door de bekendmaking van het miljard verlies en Aegon meldde slechts goed nieuws: het bedrijf rapporteerde een nettowinst die boven verwachting goed was.

In de social media monitoring buzz top 5 bevinden zich dezelfde grote spelers.

Kijk voor de online en social media buzz top 5‘˜s op http://www.clipit.nl/nieuws/artikelen/1671/bankenwereld-online-vooral-saai

Rabobank grootst op Facebook, Twitter en Hyves tijdens ING-storing
De pinautomaten-storing waar ING Bank op 12 augustus online een enorme piek door beleefde, bracht de bank naar een hoge plaats in de top 5‘˜s. In zowel de online als social media, bleef de bank ver voor haar concurrenten. Opvallend echter was, dat de Rabobank ING voorbij streefde op Facebook, Twitter en Hyves. Het gerucht ging dat door de storing, klanten van ING bij andere geldautomaten ´gratis geld‘˜ konden pinnen. Niet alleen zorgde dat voor enorme wachtrijen bij pinautomaten, maar ook online struikelde iedereen over elkaar om dit gerucht te delen. Rabobank werd in online communities het vaakst genoemd door mensen. Op Twitter, Hyves en Facebook schreven veel mensen namelijk dat ze bij Rabobank gepind hadden of zouden gaan pinnen om hun ´gratis geld‘˜ op te halen.

Kijk voor de trend per bank tussen 10-07-2010 en 10-09-2010 o.b.v. het aantal nieuw geplaatste berichten op Facebook, Twitter, Hyves op http://www.clipit.nl/nieuws/artikelen/1671/bankenwereld-online-vooral-saai

Banken online vooral saai
Online berichten zijn vooral gebaseerd op financieel nieuws; pieken worden niet behaald door buzzacties. Het echte mensenmerk moet dus nog opstaan, in de bankenwereld.

Meer informatie en whitepaper
Over dit onderzoek is een whitepaper verschenen. Hierin wordt dieper ingegaan op de online aanwezigheid van in Nederland actieve banken. Geïnteresseerd? Neem contact op met Hella de Weger via 024-359 37 90 of [email protected]

Over Clipit
Clipit, specialist in online media monitoring, scant 24/7 o.a. persberichten, nieuwssites, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook. In bijna 10.000 bronnen worden dagelijks honderdduizenden berichten gevonden en gefilterd op relevantie voor klanten als Unilever, Vodafone en Apple.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular