BOVAG en RAI zijn het niet eens met minister Peijs van Verkeer en Waterstaat dat Sports Utility Vehicles (SUV's) vervuilender zijn dan 'gewone'auto's.

Er bestaat namelijk geen directe relatie tussen brandstofverbruik en de uitstoot van stoffen als koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC), stikstofoxiden (NOx) en deeltjes. Daarvoor bestaan eisen die voor alle auto's gelden. Deze eisen worden uitgedrukt in toegestane uitstoot van grammen per kilometer ongeacht de afmetingen of de grootte van de motor. Ook de SUV's die in Nederland worden geleverd voldoen dus aan deze eisen.
Er is wel een directe relatie tussen brandstofverbruik en de uitstoot van kooldioxide (CO2). Dit is echter op zich geen vervuilende stof; CO2 wordt wel geacht bij te dragen tot het zg. broeikaseffect. Voor CO2 bestaan geen Europese eisen, wel is er een vrijwillige reductie-afspraak tussen de auto-industrie en de Europese Commissie.

Kopers en eigenaren van SUV's betalen overigens al meer belasting dan automobilisten met een 'gewone'auto. SUV's zijn over het algemeen duurder en zwaarder dan andere auto's. Dit betekent dat er mà©à©r BPM bij aanschaf moet worden afgedragen, dat de motorrijtuigenbelasting hoger is en dat, bij een hoger dan gemiddeld brandstofverbruik, de eigenaar ook meer aan accijns op benzine of diesel kwijt is. Bovendien zijn er vergevorderde plannen om de hoogte van de BPM-heffing vanaf volgend jaar mede te baseren op CO2-uitstoot. Dit zal tot gevolg hebben dat de meeste SUV-kopers nog meer BPM gaan betalen.

BOVAG en RAI constateren overigens met de minister dat SUV's legaal, doch asociaal, op de weg zijn omdat ze aan de Europese typegoedkeuring voldoen en dat er om die reden feitelijk ook geen mogelijkheden zijn om afzonderlijk beleid voor SUV's de ontwikkelen.

bron:Bovag Rai

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular