Het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft op voordracht van de jury de Charlotte Kà¶hler Prijzen 2005 toegekend aan Michel van der Aa, Lotte van den Berg en Tjallien Walma van der Molen. De prijzen van 20.000 euro elk worden 28 juni uitgereikt in de Stadsschouwburg in Amsterdam. 

Muziektheatermaker Michel van der Aa (Oss, 1970) uit Amsterdam studeerde muziekregistratie en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij volgde compositielessen bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. In 2002 deed hij een opleiding filmregie aan de New York Film Academy. Van der Aa's muziek is nationaal en internationaal door ensembles en orkesten en op talloze festivals uitgevoerd.  
'De belangrijkste reden om de prijs aan deze jonge maar reeds succesvolle componist te verlenen, ligt vooral in de wijze waarop hij muziek, vormgeving en theater in zijn werken weet te combineren.' De jury legt in dit geval dan ook de nadruk op het theatrale en interdisciplinaire karakter van Van der Aa's oeuvre. In het bijzonder in de kameropera One, geschreven in 2002 voor sopraan, video en soundtrack, komen deze gecombineerde kwaliteiten het sterkst tot uitdrukking. 
 
Regisseur Lotte van den Berg (Groningen, 1975) uit Amsterdam studeerde aan de regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Samen met haar klasgenoten ontving zij de Top Naeff prijs. De afgelopen jaren maakte zij voorstellingen voor NNT Groningen, Het Paleis Antwerpen, Huis aan de Amstel Amsterdam, Het Toneelhuis Antwerpen, en verschillende theaterwerkplaatsen zoals Het Lab van de Berenkuil in Utrecht. Ook maakte zij theater op locatie, werkte zij met amateurs, en maakte zij producties voor kinderen. Haar voorstellingen zijn veelal beeldend en zij ontstaan meestal vanuit improvisatie. Allereerst maakte de voorstelling Het Blauwe uur, die Van den Berg in 2003 bij Theater Artemis maakte, een grote indruk op de jury. Doorslaggevend was echter een andere voorstelling. In het voorjaar van 2004 maakte zij bij Het Toneelhuis de voorstelling Begijnenstraat 42, gespeeld door gedetineerden uit de gevangenis van Antwerpen.  
'Lotte van den Berg doet in haar theaterwerk heftige uitspraken over de werkelijkheid, niet op een realistisch maar op een dieper, abstracter niveau. Zij zoekt naar manieren waarop zij de werkelijkheid en de theatervoorstelling kan vermengen.' 
 
Theatervormgever Tjallien Walma van der Molen (Rotterdam, 1972) uit Amsterdam maakte na haar opleiding Theatervormgeving aan de Rietveld Academie Amsterdam bijzondere ontwerpen voor producties bij De Theatercompagnie in Amsterdam en Het Toneelhuis in Antwerpen. Bij de Theatercompagnie deed ze in 2003 de vormgeving voor Een meeuw, in de regie van Theu Boermans. Het was een liefdevol en inspirerend ontwerp, dat de enscenering van het stuk positief beïnvloedde. Uit hetzelfde jaar en voor hetzelfde gezelschap was Een samenzwering van idioten, waarin alles zich onder de rokken van een dikke dame afspeelde. Walma van der Molen heeft een open blik om de beeldende mogelijkheden te zien en uit te buiten. Zij zet haar rijke, beeldende kwaliteiten op een gedurfde en gevarieerde manier op het toneel, waardoor haar vormgeving bijdraagt tot een bijzondere theaterervaring. 
De jury waardeert haar scheppingsvreugde en haar inzet voor diverse theatermakers, maar ook voor haar eigen vrije beeldende werk. 
 
bron:Prins Berhardfonds
 

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular