Het consumentenvertrouwen is in zes jaar
tijd niet zo hoog geweest. In januari steeg het vertrouwen naar een
recordhoogte. Dat blijkt uit de periodieke metingen van het CBS.
Consumenten hebben vertrouwen in de ontwikkeling van de Nederlandse
economie. De verwachting over de economie in de komende twaalf
maanden verbeterde zeer sterk. Het oordeel over de economie in de
afgelopen twaalf maanden bleef ongewijzigd.

Ook de koopbereidheid is in januari
verbeterd. Voor het eerst sinds april 2002 zijn er weer meer
optimisten dan pessimisten. De toegenomen koopbereidheid wordt in
de eerste plaats veroorzaakt door een stijging van het aantal
consumenten dat vindt dat het een gunstige tijd is voor grote
aankopen, zoals een wasmachine of meubelen. Ook het oordeel over de
eigen financiën in het afgelopen jaar en het komende jaar
verbeterde aanzienlijk.

Het niveau van het consumentenvertrouwen
is hoog. In januari kwam het uit op 13. Dat wil zeggen dat er 13
procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Gemiddeld in de
afgelopen twintig jaar waren er iets meer pessimisten dan
optimisten. Dit langetermijngemiddelde ligt op ‑3.

bron:CBS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular