(Persbericht) PERSBERICHT

De duizend leukste restaurants op basis van miljoenen recensies
Nationale Restaurant Gids 2011 samengesteld door bezoekers zelf

Baarn, 12 november 2010 De Nationale Restaurant Gids van 2011 is uit. In de maand van de restaurantgidsen komt de populairste culinaire website Smulweb met de allerleukste restaurants van het land. Maar wat is nou eigenlijk leuk? Volgens Smulweb kan alleen de bezoeker zelf hierover oordelen. De gids is samengesteld met behulp van een nieuw revolutionair computer programma. Deze speurt alle bekende websites af op zoek naar recensies van eters en combineert de geschreven reacties tot de lijst van duizend compleet en objectief is. De initiatiefnemers reden gisteren, ondanks het gure weer, het hele land door om de gids persoonlijk te overhandigen aan alle leukste restaurants van de 12 provincies.

Van de traditionele restaurantgids naar de user generated restaurantgids
Traditioneel werden restaurants beoordeeld door professionele inspecteurs die met hun bevindingen jaarlijks een gids vulden, Smulweb daarentegen maakt sinds vorig jaar gebruik van de user generated content methodiek, ofwel: de consument deelt gebruikerservaringen op internet met anderen. Op verschillende websites geven restaurantbezoekers tegenwoordig graag hun mening over de kwaliteit, sfeer en prijs, en of het restaurant over het algeheel ´leuk‘˜ werd bevonden.

Wat is nou leuk?
Wat zijn nou echt de leukste restaurants? Deze vraag leidde volgens Michiel Slegt van Smulweb tot het bouwen van een revolutionair programma: à¢â‚¬Å“In het diepste geheim hebben we gewerkt aan een soort à¢â‚¬Å“leuk machineà¢â‚¬. De Nationale Restaurant Gids (NRG) ontwikkelde samen met een aantal internationale partners een uniek computerprogramma, dat alle recensies op internet leest, analyseert à©n waardeert. Deze gegevens vormen de basis voor De NRG Waarderingmeter.à¢â‚¬ Naast de recensies die op Smulweb staan, zijn er dus ook andere websites gebruikt voor de samenstelling van de lijst. à¢â‚¬Å“Hiermee willen we inzicht geven in restaurants die volgens hun bezoekers goed bezig zijn en andere restaurants motiveren om gasten nog beter in het zonnetje te zettenà¢â‚¬ aldus Michiel Slegt.

Hoe werkt het?
De Waarderingmeter geeft een restaurant nul, à©à©n, twee of drie sterren. Dit gebeurt op basis van een analyse van positieve en negatieve woorden en begrippen. De sterren geven de mate van tevredenheid van de klanten aan. Een restaurant wordt pas meegenomen als er minimaal tien recensies van bezoekers zijn verschenen.

à‰à©n ster: hier komen klanten regelmatig positief verrast naar buiten.
Twee sterren: een restaurant waar mensen zeker terug komen.
Drie sterren: absoluut tevreden. Klanten zijn ambassadeur, hebben het gevoel alsof ze heerlijk bij goede vrienden eten.

Leukste restaurants van de provincies en de grote steden
Volgens de Nederlandse Restaurantbezoekers zijn dit de leukste restaurants van Nederland:
Groningen Restaurant De Piekenier te Oude Schans
Friesland Restaurant By àºs te Leeuwarden
Drenthe Het Van Gogh Huis te Veenoord
Overijssel Droste‘˜s dineren en logeren te Tubbergen
Gelderland Restaurant Liberty te Nijmegen
Flevoland Tante Truus Lunches & Geschenken te Almere
Noord-Holland Hof van Marken Hotel & Restaurant te Marken
Zuid-Holland Just-In eten en drinken te ´s-Gravenzande
Utrecht (provincie) Restaurant Korianders te Rhenen
Noord-Brabant Brasserie Porte de Provence te Boekel
Limburg Boerderijrestaurant Aan Sjuuteeà¤njd te Schinnen
Zeeland Restaurant De Boeie te Sluis
Amsterdam Lunch & Diner Restaurant Spelt
Den Haag De Huyskamer
Rotterdam Bar- Restaurant Boerengat
Utrecht Zuiver Horeca BV
Maastricht Restaurant Chà¢teau Neercanne

Buiten de duizend leukste restaurants biedt de gids een uitgebreide culinaire agenda per regio en bijna veertig kortingscoupons.

Smulweb
Smulweb is een initiatief van Younity Media. Smulweb is de grootste culinaire website van Nederland met vermelding van 350.000 recepten en 17.500 restaurants. De website heeft 965.000 leden en stuurt haar nieuwsbrief naar 150.000 lezers. Smulweb wordt bezocht door hoger opgeleide mensen met een bovenmodaal inkomen met een leeftijd tussen de dertig en zestig jaar. Smulweb heeft gemiddeld 2 miljoen unieke bezoekers per maand.

NOOT VOOR PERS
(Niet voor publicatie)
Voor high res fotomateriaal en andere informatie kunt u contact opnemen met:

HarverPro Interactieve Communicatie en PR
Robert Verhoeven
T: 0348 560731
E : [email protected]

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular