Op zaterdag 12 maart om 18.10 uur wordt op de Belgische zender TV1
in het programma Vlaanderen Vakantieland een reportage over de Kop van
Noord-Holland uitgezonden. Dit programma trekt ongeveer 650.000
Belgische en Nederlandse kijkers dat op dit tijdstip een marktaandeel
van ruim 35% betekent. Op zondag 13 maart wordt het programma om 17.10
uur herhaald. De Regio VVV Kop van Noord-Holland wil in de Belgische
markt investeren en heeft hiervoor een subsidie bij Kop & Munt, het
economisch ontwikkelingsfonds voor de Kop van
Noord-Holland aangevraagd. Het verzoek is gehonoreerd met à¢?¬ 10.000
dat bestemd is voor het opstellen van een mediaplan. Aan het
televisieprogramma betaalt ook de gemeente Den Helder mee.

Samen met de Belgische organisatie Holland Toerisme gaat de Regio
VVV Kop van Noord-Holland een mediaplan voor de aankomende drie jaar
opstellen. In de winter en het vroege voorjaar moet de promotie voor
vakantiebestemmingen plaatsvinden. Mensen zijn zich in deze tijd van
het jaar aan het oriënteren op diverse mogelijkheden voor verschillende
soorten vakanties. In de afgelopen maanden is de Regio VVV Kop van
Noord-Holland dan ook op de Belgische markt al actief geweest: deelname
aan de Vakantiesalon in Antwerpen, een advertentiecampagne in de
vakantiebijlage van het Vlaamse blad Het Laatste Nieuws in samenwerking
met het Belgische NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen)
en een groot artikel over de Kop van Noord-Holland in een Belgisch
artsenmagazine. Advertenties, artikelen en nu ook nog op TV, als het
aan de toeristische ondernemers in deze regio ligt, kent straks elke
Vlaming de Kop van Noord-Holland.
 
Het is
voor het toeristisch product Kop van Noord-Holland belangrijk dat er
nieuwe markten aangeboord worden. De Noordzeekust tussen Petten en Den
Helder is in het hoogseizoen bij uitstek een vakantiebestemming voor
Nederlanders en Duitsers. Belgen hebben een andere interesse en zoeken
voor hun korte actieve vakantie in buurland Nederland vooral naar
wandel- en fietsmogelijkheden. Vlamingen vinden ons land namelijk een
prettig en vooral veilig fietsland. De vrij liggende fietspaden trekken
de belangstelling met name de routes die door mooie natuurgebieden
voeren.
Stedenbezoek staat bij de Belgen als nummer twee op hun
vakantielijstje. Met Alkmaar, Schagen en Den Helder in de regio en
Hoorn en Enkhuizen in de buurt biedt de Kop van Noord-Holland veel
vakantieplezier. Dit soort vakanties zijn minder weersafhankelijk dan
de zon, zee en strandvakanties en kunnen dan ook gemakkelijker buiten
het hoogseizoen gehouden worden. 

Uit gesprekken met de
Vlaamse buren blijkt dat de Belgische toerist Nederland een verzorgd
land vindt wat zeker tijdens vakanties gewaardeerd wordt. Het Regionaal
Economisch Stimuleringsprogramma Kop & Munt, geïnitieerd door de
Provincie Noord-Holland, hecht ook aan de kwaliteit van het toeristisch
product in de regio en wil zelfs stimuleren dat de kwaliteit van het
toeristisch aanbod verhoogd wordt. Seizoensverlenging kan dit
bewerkstelligen want als buiten het hoogseizoen meer mensen het gebied
bezoeken dan is het gezelliger in de dorpen en de steden, in de hotels
en bungalowparken, bij de attracties en op de terrasjes waardoor het
toeristisch product aantrekkelijker wordt. Het kan ook leiden tot een
groei van de werkgelegenheid binnen het toerisme, het hoofddoel van Kop
& Munt.  

Bron: emea.nl

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular