(Persbericht) De autotechniek ontwikkelt zich constant en vele functies die aanwezig zijn in de hedendaagse auto's zijn lichtjaren voor op de functies in voertuigen die 10 of 20 jaar oud zijn. Velen van ons zijn zo gewend aan geavanceerde functies zoals stuurbekrachtiging en elektronische ramen dat het moeilijk is om terug te denken aan de tijd dat deze functies niet standaard op alle auto's zaten. En de jonge bestuurders van vandaag gaan over een decennium waarschijnlijk hetzelfde denken over GPS systemen.

Wat betreft de ontwikkeling van auto's is er à©à©n gebied dat te vaak over het hoofd wordt gezien: de evolutie van de voorruittechnologie. En dat ondanks het feit dat deze stevige glasplaat à©à©n van de meest vitale veiligheidsfuncties is van een auto. Zelfs al word je beschermd door een airbag en gordel, dan nog zijn bestuurders vaak afhankelijk van een sterke voorruit om hen te beschermen tegen ernstig letsel bij een ongeluk, en dan hebben we het nog niet eens over de voordelen voor het dagelijks rijden. Bedenk eens wat er zou gebeuren als je in de regen rijdt of op een weg met losse steentjes, zonder de bescherming van een voorruit.

Ook al is je voorruit opgewassen tegen de taak, andere onderdelen van het voertuig kunnen je in de steek laten - bijvoorbeeld als de ruitenwissers het laten afweten en je water of sneeuw niet meer van de voorruit kunt verwijderen. Eà©n van de nieuwste innovaties in voorruittechnologie lost dit probleem op en maakt zijn debuut in de conceptauto Hidra. Deze revolutionaire auto, ontworpen door de Italiaanse Leonardo Fioravanti, heeft geen ruitenwissers, maar maakt in plaats daarvan gebruik van de aerodynamica van de auto en speciale behandelingen van het glas waardoor de voorruit zichzelf zo effectief mogelijk schoon houdt.

Nog indrukwekkender is een nieuwe functie van autoruiten waaraan wordt gewerkt door autopionier General Motors, dat tot doel heeft om bestuurders die een bril dragen beter zicht te geven. Met behulp van toonaangevende technologie zoals bijvoorbeeld infraroodsensoren, lasers en camera's, wordt nagegaan wat er op elk moment precies gebeurt aan de voorzijde van het voertuig en dat wordt dan geprojecteerd op visuele panelen aan de binnenkant van de voorruit.

De nieuwe voorruit van General Motors zou het aantal verkeersongevallen kunnen verminderen en de noodzaak voor voorruit repareren aanzienlijk verminderen - met name onder oudere chauffeurs en in mist of stormachtige omstandigheden wanneer het zicht beperkt is.

Autoruiten hebben een levensreddende functie in auto's en de geharde windschermen van vandaag lijken een eeuwigheid verwijderd van de fragiele schermen van de eerste auto's. Voortdurende innovatie zal ertoe leiden dat chauffeurs in de toekomst genieten van nog meer veiligheid dan de generaties die hen voorgingen.

u kunt meer lezen over voorruit repareren op http://www.carglass.nl/Hoe-repareren-we-een-sterretje.2071.0.html

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular