Marktwerking en concurrentie zijn de
grootste boosdoeners als het gaat om de veiligheid op het spoor.
Dit blijkt uit het rapport 'Door het oog van de naald - deel 2'.
Hierin staat een overzicht van onveilige situaties die sinds
december 2006 door werknemers van spoorwegbedrijven aan de meldlijn
van FNV Bondgenoten zijn doorgegeven. In totaal werden 67 meldingen
gemaakt van onveilige situaties of incidenten.

Tonnie Nijenhuis, bestuurder FNV
Bondgenoten: 'We zien keer op keer dat veiligheid op gespannen
voet staat met het laten rijden van zoveel mogelijk treinen en het
wegwerken van achterstallig onderhoud aan het spoor. Sommige
bedrijven zoeken bewust de grenzen van het toelaatbare op. Dat is
natuurlijk onacceptabel. Wij pleiten voor een integrale aanpak van
de veiligheidsproblematiek door de hele spoorwegsector.'

Daarnaast wordt duidelijk dat
spoorbedrijven de problemen rond spoorwegveiligheid te weinig
prioriteit geven en veel te laat oplossen. 'Volhouden dat het
Nederlandse spoorwegsysteem één van de veiligste in
Europa is, is je ogen sluiten voor de werkelijkheid', aldus
Nijenhuis. 'Het is veiliger op het spoor dan op de weg, maar van
achterover leunen kan en mag geen sprake zijn. Want ieder ongeluk
of bijna-ongeluk is er één teveel.'

FNV Bondgenoten wil - naast een integrale
aanpak van de spoorwegveiligheid - dat er een spoorbrede
'Taskforce Spoorwegveiligheid' komt die verantwoording aflegt aan
de overheid. De taskforce dient volgens een strak schema de
veiligheidssituatie te bewaken en verbeterplannen aan te sturen en
aan te jagen.

bron:FNV

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular