In het eerste kwartaal van 2005 heeft de oplage van publiekstijdschriften een forse groei laten zien. De totale verspreide oplage groeide met 9,7 procent tot 25,6 miljoen*. De betaalde kernoplage laat een plus zien van 5,9 procent en komt uit op 21,2 miljoen. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het eerste kwartaal van 2005, die vanmorgen door het Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

De cijfers laten een duidelijke versnelling in de oplagegroei zien. De groei van de totale verspreide oplage was in het derde kwartaal nog
1,5 procent. De betaalde kernoplage groeide toen met 1 procent. Het aantal abonnementen groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 7 procent tot 16,1 miljoen exemplaren.

De betaalde kernoplage van de mannenbladen groeit al een aantal kwartalen achter elkaar. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de oplage met 39,5 procent tot 554.000. Dat werd voor een groot deel veroorzaakt door het succes van nieuwkomer Quest, dat een betaalde kernoplage had van 116.000. Quest was niet de enige nieuwkomer in het mannenbladensegment in de vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2004. Ook Best Life (21.000), Maxim (20.000) en Rits (11.000) werden voor het eerst in de HOI-cijfers opgenomen.
De grootste stijgers in het mannenbladensegment zijn Passie (+15,6%), SQ (+10,3%) en Playboy (+4,1%).

Ook de vrouwenbladenmarkt kenmerkt zich door dynamiek. De betaalde kernoplage van de vrouwenbladen steeg met 4 procent tot 3,2 miljoen. De losse verkoop steeg met 9,2 procent tot 1,6 miljoen exemplaren. Op de vrouwenbladenmarkt 6 nieuwe titels die in hetzelfde kwartaal in 2004 nog niet in de HOI-cijfers waren opgenomen: esta, La Vie en Rose, New Shopping Magazine, Pulse, Red en Shop. Deze titels waren goed voor een verkochte kernoplage van 289.000. De grootste drie zijn esta (67.000), Pulse (62.000) en Shop (50.000).
De grootste groeier in het vrouwenbladensegment is Happinez, waarvan de betaalde kernoplage 96,6 procent omhoog schoot tot 60.000. Andere grote groeiers in het vrouwenbladensegment zijn Glossy (157.000,
+23%), AM Magazine (14.000, +24,6%), Elegance (+13,4%), MIDI (63.000,
+18,9%), Elle (86.000, +6%) en Flair (119.000, +5,9%).

De betaalde kernoplage in het special interest segment steeg met 20,1 procent tot 564.000. Een opvallende nieuwkomer is Paard&co, die een betaalde kernoplage van 81.000 realiseert. Een andere nieuwkomer, CHIP Foto-Video Digitaal heeft een betaalde kernoplage van 23.000. De grootste stijgers in het special interest bladen segment zijn Single (16.000, +65,8%), Tableau (10.000, +18%) en ZOOM Magazine (16.000,
+5,6%).
In het special interest segment ook een aantal opvallende groeiers in abonnementen. Grootste groei was er voor ZOOM Magazine (+135,8%), Single (+111,2%) en Psychologie Magazine (+11,6%)

Elsevier blijft een sterke titel binnen het opiniebladensegment. De betaalde kernoplage van Elsevier steeg met 5,6 procent tot 138.000. Het abonnementenbestand steeg nog sterker; met 6,7 procent tot 125.000. Andere stijgers in het opiniebladensegment zijn CV.Koers (+30,3%), Ode (+25,2%), Uitdaging (+3,4%) en HP/De Tijd (1,1%).

bron: Nederlands Uitgeversverbond

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular