Een systeem dat we allemaal kennen en dagelijks wel tien, twintig, honderd keer bekijken, is bezig zijn stille aftocht te blazen. Binnen een 30 jaar gaan kinderen hun ouders de vraag stellen, dezelfde vraag die onze kinderen hadden over de langspeelplaat: à¢â‚¬Å“Wat is dat?à¢â‚¬

E-mail blaast nog zijn laatste beetje adem uit. De technologie achter het sturen van een berichtje via het internet, viert in 2011 zijn veertigste verjaardag. Aan de werking van het systeem is revolutionair gezien weinig veranderd. En dat gebrek aan verandering kan het platform wel eens de das om doen. Zo stelt Pablo Vos, van het Antwerpse webbureau Out of Site.

Business versus personal
à¢â‚¬Å“Wij zien een daling van het aantal e-mails op onze systemen over de laatste vijf jaarà¢â‚¬, aldus Pablo, à¢â‚¬Å“we merken wel een duidelijk verschil tussen persoonlijk en zakelijk. Zakelijk is e-mail nog stabiel qua gebruik, maar in de privà©sfeer merk je een duidelijke dalingà¢â‚¬. Deze bevindingen worden gestaafd door cijfers van The Nielsen Company. In de Verenigde Staten werd in een jaar tijd een daling van -28% genoteerd als het gaat over de hoeveelheid tijd die mensen aan e-mail besteden, tegenover andere online activiteiten.

We moeten het niet ver zoeken, zo legt Pablo uit: à¢â‚¬Å“Er zijn op dit moment twee redenen waarom mensen minder gaan e-mailen. Zowel uiterlijk als innerlijk mankeert er teveel.à¢â‚¬
Social Media neemt de touwtjes in handen Mensen worden door makers van sites als Facebook en Twitter in de watten gelegd als het gaat over gebruiksgemak en eenvoud. Pablo Vos: à¢â‚¬Å“Iedereen met elementaire kennis van de PC kan zich registreren via e-mail helaas en vervolgens vrijuit communiceren. Men kiest hoe vaak en hoeveel informatie hij of zij toch zich neemt, zonder hinderlijke reclame, gevraagd of ongevraagdà¢â‚¬.

De kaap van 500 miljoen Facebook gebruikers is dan ook geen verrassing voor Pablo. En mensen nemen de matige privacy en negatieve publiciteit op de koop toe. Men heeft het er voor over, zo blijkt, want de gemiddelde Amerikaan spendeert 43% van zijn internettijd aan sociale netwerksites, volgens ditzelfde onderzoek.

E-mail wordt een museumobject
De digitale kloof waar we ons lokaal en internationaal over aan het buigen zijn, wordt in de hand gewerkt door e-mail. Om à¼berhaupt te kunnen e-mailen moet je over kennis beschikken: installeren van een kostbare Microsoft Outlook, of gebruik maken van een Google GMail-account, voor een leek is het niet simpel. Zet daar tegenover iets eenvoudig: een Facebook of Twitter account met een zoekmotor voor je beste vrienden, en de wereld ligt voor je open.

à¢â‚¬Å“E-mail is te technisch. We hebben het nu 40 jaar ermee volgehouden, en het heeft ons leven makkelijker gemaakt,à¢â‚¬ stelt Pablo à¢â‚¬Å“maar de nieuwe media haalt haar in, dus is het tijd om voor de communicatie tussen vrienden en familie e-mail te verbannen naar het museum.à¢â‚¬

Over de zakelijke context van e-mail zegt Pablo nog: à¢â‚¬Å“hier gaan we nog zeker tussen de 20 en de 30 jaar mee moeten leven willen of niet, de meeste bedrijven zijn hierop gestandaardiseerd. En waarom ook niet, zakelijk gezien werkt e-mail efficiëntà¢â‚¬
Ook zakelijk zullen we nieuwe communicatie trends gaan waarnemen, meldt Pablo tot slot. Een technologie als Google Wave , die het als ´e-mailvervanger‘˜ niet heeft gehaald, zal creatieve breinen in beweging zetten om dit vierkante wiel opnieuw rond te maken.

Out of Site © 19 oktober 2010 [email protected] telefoon: +32 3620 2811 / +32 479 332 781

Website: http://www.outofsite.eu

Bron: EMEA Persberichten

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular