Huisartsenposten in Nederland zijn goed bezig om hun telefonische bereikbaarheid te verbeteren. Dat schrijft minister Hoogervorst vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Ondanks deze inspanningen ziet de minister nog wel ruimte voor structurele verbeteringen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de betrokken partijen. Hoogervorst reageert hiermee op het rapport "Telefonische bereikbaarheid huisartsenposten" van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Volgens de IGZ is de bereikbaarheid redelijk, maar zijn de verschillen in wachttijden tussen huisartsenposten groot.

"Een vergelijk tussen de bevindingen van de IGZ geeft mij een beeld van vertrouwen naar de toekomst", aldus de minister. Wel vindt hij het onacceptabel dat bij spoedmeldingen de wachttijd van 31 van de 86 gemeten huisartsenposten te lang is. De richtlijn van de Landelijke Huisartsen Vereniging schrijft voor dat bij 90 procent van de spoedtelefoontjes binnen 30 seconden persoonlijk contact moet zijn met een hulpverlener. Voor de helft van de spoedeisende hulpvragen is dit inderdaad het geval, maar 38 procent van de spoedoproepen krijgt pas binnen een minuut antwoord.
 
bron:VWS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular