Van 18 tot 28 april test High Speed Alliance (HSA) een Bombardier-locomotief en rijtuigen op het zuidelijke deel van de HSL-Zuid. Vanaf juli 2007 zal een variant van het testmodel gaan rijden op de hogesnelheidslijn. HSA least Bombardierlocomotieven van Angel Trains voor reizigersvervoer op de HSL-Zuid. Angel Trains heeft daartoe bij Bombardier Transportation locomotieven besteld. Het bestelde type (TRAXX F140MS) is geschikt om met 160 km/u te opereren op HSL-Zuid.

Snelheid en gemak: test met internetverbinding in trein
Op 18 april start de eerste serie van testritten. Deze zullen plaatsvinden op het traject tussen Barendrecht en Zevenbergsche Hoek. Tijdens de testritten worden metingen uitgevoerd die als basis dienen voor de certificering van het materieel. Hierna kan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat overgaan tot het verlenen van toestemming voor de inzet van het materieel op de hogesnelheidslijn. Daarnaast zal HSA mogelijkheden onderzoeken om internettoegang in de hogesnelheidstrein aan te kunnen bieden.
Snelheid en gemak: reistijdwinst
Met de start op de HSL in juli 2007 zullen reizigers al direct profiteren van forse reistijdwinst. De reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam gaat met 20 minuten omlaag. De stadscentra van Amsterdam en Rotterdam liggen dan nog 40 minuten van elkaar af, een reistijdwinst van bijna 40%. Tussen Rotterdam en Breda wordt nog eens circa 20 minuten tijdwinst geboekt, zodat de reistijd Amsterdam – Breda wordt ingekort tot 1.05 uur, een reistijdwinst van ruim 30%. HSA zal in de loop van dit jaar meerdere testen uitvoeren op de HSL-Zuid.
bron:NS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular