Deze week starten op het spoor van de HSL-Zuid tussen Rotterdam en de Belgische grens de testritten met elektrisch materieel tot 250 km/uur. Voor de eerste keer rijdt in Nederland een trein met een dergelijke hoge snelheid. Een elektrische locomotief van Siemens, de Taurus 1216, verricht integrale testen waarbij gereden wordt op het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS.
De trein begint de testritten vandaag met een snelheid van 160 km/uur. In de loop van de testperiode wordt de snelheid opgevoerd naar maximaal 250 km/uur. Na de testritten tot 250 km/uur met de Taurus, voert een speciaal omgebouwde Thalys aan het einde van dit kwartaal testritten uit met snelheden tot 330 km/uur.
De testperiode van de Taurus duurt vier weken. In de eerste week wordt het spoor en de bovenleidingen getest. Daarna is het de beurt aan de signaleringssystemen, die bestaan uit zendbakens in het spoor en het mobiele GSM-R netwerk, het communicatiesysteem voor treinverkeer. Hiermee wordt het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS getest. ERTMS werkt via GSM-R en in de terugvaloptie via zendbakens. In de laatste twee weken worden integrale testen verricht, dat wil zeggen dat alle deelsystemen dan gezamenlijk functioneren.

De afgelopen maanden zijn op het spoor van de HSL-Zuid door 3 dieseltreinen uitgebreide deeltesten uitgevoerd met een maximum snelheid van 120 km/uur. Het spoor, de dekking van het communicatiesysteem GSM-R, de bovenleidingen en de werking van de zendbakens voor ERTMS zijn daarbij apart getest.
bron:HSL-Zuid

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular