(Persbericht) Goirle, 31 augustus 2010. Waar vorig jaar in de ICT-sector de focus bijna volledig lag op het snel scoren van leads, is er dit jaar duidelijk meer balans in de gekozen marktbewerkingstrategieën. Nog steeds is verreweg de meeste business afkomstig van bestaande klanten, maar toch wordt er meer
met nieuwe producten en/of nieuwe markten openingen voor new business gezocht. Dat blijkt uit de Benchmark Marktbewerking in ICT 2010 van Goals Marktbewerking. In totaal hebben 77 commercieel verantwoordelijken van middelgrote tot grote ICT bedrijven gerespondeerd (25%).

Meer in huis, specialismen vaker uitbesteed
In de zoektocht naar meer balans en rust in de marktbewerking heeft de ICT sector meer activiteiten in huis genomen. De toename is het grootst bij online marketing kennis en de organisatie van (meer kleinschalige) events. Aan de andere kant heeft men voor echte specialismen zoals strategisch advies
en telemarketing wel vaker externe expertise ingeschakeld. Vermoedelijk is er vaker advies op het juiste strategische niveau nodig vanwege de meer innovatieve marktbewerkingspaden die de ICTsector is ingeslagen , aldus Ben Verhagen, directeur Goals Marktbewerking. En (koud) bellen is een vak apart waar veel discipline en vasthoudendheid voor nodig is. Het leggen van nieuwe contacten is de komende jaren ook hard nodig om buiten het eigen netwerk nieuwe contacten te leggen en nieuwe
klanten te scoren.

Online marketing stijgt verder in populariteit
Ondanks dat het persoonlijk netwerk, reference selling en dit jaar ook telemarketing de lijst van leadgeneratiebronnen domineren, zien we dat de verschuiving naar online marketing om leads te generen is ingezet. Naar verwachting wordt de populariteit van online marketing de komende jaren
alleen nog maar groter. Online zichtbaarheid is een voorwaarde geworden voor bedrijven die zich vandaag de dag willen onderscheiden , aldus een van de respondenten. De belangrijkste vorm van online marketing is en blijft de eigen website, op enige afstand gevolgd door zoekmachinemarketing en e-mailmarketing. Webinars en social media zijn veel besproken, maar nog weinig ingezet. In het marketingbudget, dat doorgaans tussen 2 en 5% van de omzet beslaat, wordt meer en meer ruimte
gereserveerd voor online marketinginspanningen als onderdeel van de totale marketingmix.

Meer informatie
Het volledige onderzoeksrapport Benchmark Marktbewerking in ICT 2010 is te downloaden via www.goals.nl. Heeft u vragen of opmerkingen over het onderzoek of dit persbericht, neemt dan
contact op met Ben Verhagen via 013-5308610 of [email protected].

Over Goals Marktbewerking
Goals wint en bindt de mooiste klanten en de beste mensen. Bureau voor winnaars.

Goals Marktbewerking adviseert al meer dan 15 jaar (middel)grote bedrijven in B2B bij het vinden van de juiste klanten en beste mensen. Door heldere doelen te formuleren en deze te vertalen naar een concreet marktbewerkingsplan of arbeidsmarktbewerkingsplan. Met spraakmakend innovatieve
campagnes en onze aanpak voor het genereren van leads, het Opportunity Center, ondersteunen we tevens bij de uitvoering van plan naar resultaat. Als B2B leadgeneratie specialist hebben wij diverse pragmatische leadgeneratie programma s ontwikkeld waarmee we ambitieuze ICT-bedrijven op korte en langere termijn kunnen voorzien van mooie nieuwe leads.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular