(Persbericht) Internetreclame in opmars
Iedereen kent ze wel, de pop-ups en banners die tegenwoordig gemeengoed zijn en haast op elke website voorkomen. De à©à©n is irritant en moeilijk weg te klikken en andere staan niet hinderlijk maarvoor de ondernemer die hem laat plaatsen toch goed opvallen in beeld.
Ondanks dat de meningen over banners en bannerreclame stevig verdeeld zijn is de internetreclame
aan een grote opmars bezig. In 2009 bedroeg de totale investering van publiciteit op het net in ons land meer dan 129 miljoen euro, wat overeenkomt met een stijging van ongeveer 9 procent tegenover 2008 (119 miljoen euro).

Zowel tussen de sectoren onderling als binnen een en dezelfde sector zijn er veel verschillen. De reclame-inkomsten van de Nederlandse traditionele media werden het zwaarst getroffen door de economische crisis en zijn sinds 2006 nauwelijks geëvolueerd.

Voor sommige sectoren blijven de investeringen stabiel (geschreven pers), voor andere stijgen ze licht (radio, televisie, display). Enkel de bioscoop kijkt aan tegen een lichte terugval.

De internetreclame in Nederland daarentegen is aan een ware opmars bezig: het resultaat van 2009 ligt 2,78 keer hoger dan het resultaat van 2006 (46,5 miljoen euro). "Vooral het contrast tussen de verschillende sectoren is significant", zegt Stephanie Radochitzki van IAB. "De diensten-, transport-, telecom- en energiesector hebben het belang van onlinereclame al ingezien. Tegelijk stellen we vast dat de gezondheids-, beauty-, kleding-, en voedingssector het potentieel van onlinereclame nog niet ten volle benutten."

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular