IT-managers sluiten hun ogen voor de veiligheidsrisico's van Voice over IP.

Dreigingen als VoIP-phishing, fraude en afluisterpraktijken krijgen nauwelijks aandacht. Tot deze conclusie komt Attachmate-divisie NetIQ na een wereldwijde onderzoek onder 155 organisaties die gebruikmaken van VoIP-systemen of van plan zijn deze in te gaan zetten.

 De meerderheid van de respondenten gebruikt een firewall ter bescherming van hun infrastructuur, maar minder dan de helft heeft een security management tool voor VoIP geïnstalleerd. Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van de respondenten (57 procent) het risico van dreigingen van virussen of wormen op hun VoIP-systeem als 'laag' tot 'zeer laag' schat. Slechts 10 en 13 procent van de respondenten zien respectievelijk Spam over IP (SPIT) en SIP-compromises als ernstige dreigingen voor de beveiliging. Slechts 18 procent van de respondenten ziet telefoonkostenfraude als gevaar. "Organisaties hebben de focus gelegd op gesprekskwaliteit en prestaties, maar vergeten hierbij de security", vindt zegt Ulrich Weigel, bij NetIQ Chief Security Strategist. 'Maatregelen als het versleutelen van voice services en het uitvoeren van security audits zijn net zo belangrijk.'

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular