Een meerderheid in de Tweede Kamer wil zo snel mogelijk af van de 80-kilometerzones op de rijkswegen rond de grote steden. CDA, VVD en LPF gaan dat bepleiten bij verkeersminister Peijs (CDA). Minister Peijs laat momenteel het effect van de snelheidsbeperking op de bij elkaar 25 kilometer ringweg onderzoeken. In juni zijn de resultaten bekend.

De Kamerleden Van Hijum (CDA), Hofstra (VVD) en Hermans (LPF) reageren op cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). Daaruit blijkt dat de filedruk, de lengte van de files maal de duur, in de eerste drie maanden van 2006 met 19,2 procent is toegenomen. Dit is volgens de dienst in belangrijke mate te wijten aan de 80-kilometerzones, die op 1 november werden ingesteld op snelwegen rond de grote steden. Op die trajecten steeg de filedruk gemiddeld met 28,8 procent.
Luchtkwaliteit
Minister Peijs laat momenteel het effect van de snelheidsbeperking op de bij elkaar 25 kilometer ringweg onderzoeken. In juni zijn de resultaten bekend. "De VID heeft alleen de verkeersgegevens. In kaart moet nog gebracht worden hoe het staat met de luchtkwaliteit, waar het allemaal om is begonnen", aldus een woordvoerster. Een analyse naar het waarom van de files is verder nodig. "Er kunnen ook andere factoren in het spel zijn."
Langzaam rijden
Organisaties als Milieudefensie en Natuur en Milieu willen eerst de meetgegevens over de luchtkwaliteit zien. Beide vinden overigens al langer dat Peijs niet ver genoeg gaat. De zones zouden uitgebreid moeten worden. Er zou over de gehele lengte op de ringweg rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht niet harder dan 80 kilometer mogen worden gereden. "Het gaat nu om relatief kleine stukjes, waardoor automobilisten geregeld op de rem staan", aldus een woordvoerder van Milieudefensie.
bron:BVOM

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular