Persbericht

SAP InnoJam 2012 levert eenvoudige oplossingen op voor efficiëntie in zorg
 
´s-Hertogenbosch, 25 september 2012 SAP en de Vereniging Nederlandse SAP Gebruikers (VNSG) organiseren jaarlijks de wedstrijd InnoJam voor het bedenken en ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor maatschappelijk relevante problemen. InnoJam 2012 stond in het teken van de gezondheidszorg. Zes deelnemende teams hebben innovatieve ideeën bedacht om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren en tegelijkertijd de kosten verder omlaag te brengen. Het team ´Show-off‘˜s‘˜ is door de vakjury als winnaar uitgeroepen met hun project om het aantal niet op hun afspraak verschijnende patiënten fors terug te dringen.
 
Bij Innojam 2012 stonden drie thema‘˜s centraal: het terugdringen van het aantal zogeheten ´no shows‘˜ in ziekenhuizen en andere instellingen, het voorkomen van hart- en vaatziekten onder jonge mensen en het ondersteunen van hartpatiënten zodat zij langer gezond en zonder medische zorg kunnen leven.
 
Winnaar: Team Show-off‘˜s

Voor ziekenhuizen zijn niet op afspraken verschijnende patiënten een serieus probleem. Alleen al de hartafdeling van Haga Ziekenhuis in Den Haag heeft jaarlijks te maken drieduizend patiënten die niet op een afspraak verschijnen. Dat leidt tot een kostenpost van 450.000 euro per jaar. Het winnende Team Show-off‘˜s heeft een project opgezet waarbij patiënten via het communicatiekanaal van hun voorkeur (mobiele alert-berichten, mail of sms) kunnen communiceren over afspraken. Centraal stond met name de vraag hoe een patiënt, die soms al maanden vooruit afspraken heeft staan, op een klantvriendelijke manier kan worden geholpen deze bezoeken niet te vergeten. Het team bedacht een aanpak waarbij patiënten in de aanloop naar hun afspraak berichten ontvangen. Bij ieder bericht krijgen zij de mogelijkheid om de afspraak te bevestigen, maar kunnen zij de afspraak eventueel ook eenvoudig verplaatsen via deze media naar een voor hen gunstiger moment. Hierbij kan de patiënt een keuze maken uit een lijst van beschikbare momenten in de agenda van de eigen arts. Daarnaast kan het ziekenhuis een ´vrij-slot‘˜ in de afspraak-agenda van de arts actief naar een groep patiënten communiceren via het gewenste kanaal waardoor het ziekenhuis een actieve rol kan spelen in het effectief ´vullen‘˜ van de agenda‘˜s.
 
Het team is een stap verder gegaan en heeft een loyalty-programma toegevoegd. Dit programma maakt het mogelijk patiënten die wà©l op afspraken verschijnen te belonen. Als passende beloning dacht het team onder andere aan het voor deze patiënten in de selfservice portal beschikbaar stellen van gunstige tijdstippen voor afspraken. Denk aan het begin of juist het einde van de dag.
 
Terugdringen zorg hartpatiënten
Op het moment dat hartpatiënten gezonder leven, hebben zij minder zorg nodig. Team Health Buddy heeft hiertoe een mobiele app voor jongeren en een website voor ouderen bedacht, waarmee patiënten een aantal belangrijke medische gegevens over zichzelf kunnen invullen. Hierdoor ontstaat een historisch beeld over hun gezondheid. Bovendien kunnen zij hiermee de eigen gegevens vergelijken met die van een peer-groep of bijvoorbeeld een leeftijdsgroep. Dit laatste stimuleert mensen om gezond te leven, terwijl het vastleggen van een aantal belangrijke basisgegevens een vorm van remote monitoring van patiënten mogelijk maakt.
 
De patiënten hoeven hierdoor niet langer hun arts periodiek te bezoeken, maar kunnen alle gegevens zoals bloeddruk en gewicht - nu naar de arts doorsturen die alleen ingrijpt als hij hiervoor medische aanleiding ziet.
 
Hart- en vaatziekten bij jongeren
Voor het terugdringen van hart- en vaatziekten bij jongeren wilde team Muffin Mobsters jongeren niet betuttelen over het belang van een gezonde levensstijl. Daarom heeft het design-team een game ontwikkeld, waarbij deelnemende jongeren punten krijgen voor hun daadwerkelijk gezonde gedrag. Zo kunnen zij punten ontvangen als ze bijvoorbeeld met de camera een foto maken van hun sportschoenen op het moment dat ze gaan hardlopen. Uiteraard ligt hierbij misbruik op de loer, vandaar dat het team de mogelijkheid heeft ingebouwd om vrienden de deelnemer te kunnen verraden. In dit geval raakt de gamer al zijn punten kwijt.
 
Design Thinking
´Alle zes teams die aan InnoJam 2012 deel hebben genomen, maakten gebruik van een innovatie aanpak die Design Thinking heet‘˜, zegt Jan Koster van SAP Nederland. ´Deze aanpak is onder andere gericht op het optimaal laten samenwerken van multidisciplinaire teams.‘˜ Design Thinking heeft als doel om op een inspirerende manier nieuwe inzichten te verkrijgen die nodig zijn om tot vernieuwende en innovatieve oplossingen te kunnen komen. De teams hebben tijdens de wedstrijd gebruik gemaakt van tools zoals SAP HANA, SAP‘˜s NetWeaver Cloud, Sybase Unwired Platform en SAP UI5.

(Foto: SAP medewerkers en het winnende team Show-off‘˜sBoven van links naar rechts: Hester Hilbrecht (SAP Design Thinking Coach), Gijs Peters (deelnemer), Marc van der Valk (deelnemer), Sander Boers (deelnemer), Joost Hazelzet (deelnemer), Matthias Steiner (SAP Expert) en Jan Koster (SAP Design Thinking Coach)
Onder van links naar rechts: Martijn Tielen (SAP Expert), Harikishore Sreenivasalu (deelnemer), Rui Nogueira (SAP InnoJam Team), Uwe Kylau (SAP InnoJam Team)  en Onno Schoenmakers (deelnemer)
 
 
Over SAP
Als marktleider in bedrijfssoftware helpt SAP (NYSE: SAP) kleine, middelgrote en grote bedrijven met de stroomlijning van hun bedrijfsvoering. De oplossingen van SAP stellen organisaties in staat aanzienlijke efficiencyverbeteringen te bereiken binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen, waardoor ze de concurrentie voor kunnen blijven. Op dit moment gebruiken meer dan 190.000 klanten (inclusief oud-Sybase klanten) software van SAP om winstgevend te opereren en duurzaam te groeien. Meer informatie is beschikbaar op www.sap.com/netherlands.>

 

Bron: EMEA Persberichten Publicatie Platform

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular