Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft een product ontwikkeld waarmee iedereen via Internet vliegtuigbewegingen rond luchthavens kan volgen. Het product is ontwikkeld in opdracht van en in nauwe samenwerking met de Deutsche Flugsicherung GmbH (DFS), verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding in Duitsland.

Op vrijdag 15 juli is het product, na een ontwikkelingstraject van een jaar, operationeel gemaakt voor de luchthaven Frankfurt. DFS heeft het voornemen de toepassing, genaamd STANLY.Track, eveneens beschikbaar te maken voor de luchthavens van M&.971;nchen, Hamburg, Kà¶ln-Bonn en D&.971;sseldorf.

Doel van het systeem is neutrale informatie aan te bieden aan betrokkenen over waar en hoe gevlogen wordt. Naar verwachting levert het daarmee een bijdrage aan een zakelijke dialoog tussen luchtverkeersleiding, luchthaven en omwonenden die geluidshinder ondervinden.

Deze internettoepassing biedt de mogelijkheid tot weergave van:
. Live vliegtuigposities, waarbij de gebruiker 'live' vliegtuigbewegingen kan volgen. Uit veiligheidsoverwegingen worden de vliegtuigen getoond met een zekere vertraging (bijv. een half uur) ten opzichte van de werkelijke tijd.
. Historische vluchten, waarbij gearchiveerde vluchten als vliegbanen worden getoond. Dit biedt de mogelijkheid om achteraf het verkeersbeeld rond een luchthaven voor een geselecteerde tijdsperiode te bekijken.

In beide weergaven heeft de gebruiker de mogelijkheid om de identificatie van een vlucht op te vragen. Bijvoorbeeld als men het vermoeden heeft dat er sprake is van een afwijking van het normale vluchtpatroon (het vliegtuig komt te laag overvliegen of komt normaal niet overvliegen). Men kan dan in contact treden met een klachtenbureau en het klachtenbureau kan vervolgens aan de hand van de identificatie onderzoeken of de klacht gegrond is.

bron:NLR

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular