De flankaanrijding van een intercity- en een stoptrein op Rotterdam Centraal op vrijdag 11 februari 2005 van dit jaar werd veroorzaakt doordat de machinist van de stoptrein door een rood sein reed. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag heeft bekendgemaakt. De aanrijding veroorzaakte grote materiële schade.

Behalve deze onoplettendheid van de machinist is een aantal indirecte oorzaken debet aan het ongeluk. Zo had de hoofdconducteur van de stoptrein volgens de inspectie geen vertrekbevel mogen geven. Daarvoor had hij nog geen vertreksein gekregen.

Ook is gebleken dat sinds 1981 op dezelfde plek zeven keer eerder door een rood sein is gereden. Prorail heeft inmiddels besloten om de seinengroep aan te passen.

Een kwetsbare dienstregeling is een andere bijkomende omstandigheid. Tussen vertrek van intercity en stoptrein zit volgens dienstregeling slechts een verschil van twee minuten. Beide treinen vertrokken op de dag van het ongeval op hetzelfde moment in dezelfde richting doordat de intercity twee minuten vertraging opliep. Deze vertraging werd veroorzaakt doordat de treindienstleiding de rijweg voor de intercity niet tijdig had vrijgegeven. Bedoeling was dat de stoptrein even buiten het station zou wachten op het passeren van de intercity.

Op initiatief van een werkgroep van het ministerie van Verkeer en Waterstaat , de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de spoorwegbranche wordt gewerkt aan verbeteringen van het ATB beveiligingssysteem (ATB ++), opdat treinen met een snelheid lager dan 40 kilometer per uur niet langer een rood sein kunnen passeren. Hierbij wordt in eerste instantie gekeken naar seinen waar na het passeren de gevolgen groot zijn, namelijk bij hoge treinsnelheden. Naar aanleiding van het ongeval in Rotterdam stelt de inspectie voor ook de aandacht te richten op plaatsen waar treinen vaak kort op elkaar volgen. In augustus starten proeven met dit verbeterde ATB-systeem. Op basis van de evaluatie van die proeven, start dit najaar de uitvoering. Het verbeterde systeem moet uiterlijk 2008 zijn ingebouwd in baan en treinmaterieel. Andere maatregelen om het rijden door rood sein aan te pakken zijn bijvoorbeeld het vergroten van de zichtbaarheid van seinen en training van machinisten.

bron:IVW

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular