Op 6 april werd het nieuwe
Kaasmarkt-seizoen in Alkmaar geopend. Dit jaar gaat de start van
het kaasseizoen samen met de introductie van de lekkerste kaas van
Nederland: Volmer. De Burgemeester van Alkmaar, de heer Bruinooge,
en Marco Borsato ontvangen op de kaasmarkt de allereerste Volmer
Kaas. Vervolgens zal de eerste Volmer kaas in het Hollands
Kaasmuseum worden geplaatst. Volmer is een nieuw kaasmerk van
Campina en ligt nu ook in de Nederlandse supermarkten.

Proef de zeewind in Volmer

De onderscheidende smaak van Volmer wordt
grotendeels bepaald door zijn herkomst:

gegarandeerd uit Noord-Holland.
Noord-Holland is uniek door haar ligging: de weiden liggen dicht
bij zee, net achter de duinen, onder zee-niveau. De zeewind heeft
vrij spel om over de uitgestrekte weiden te waaien. Daardoor is het
gras in Noord-Holland licht zilt van smaak en geven de koeien die
op deze weiden grazen bijzondere rijke melk.

Van die bijzondere melk wordt volgens een
unieke, beschermde receptuur Volmer gemaakt. De kaas krijgt alle
tijd om te rijpen en op smaak te komen in de eigen korst. De kaas
is daardoor heerlijk smeuïg en romig: vol van karakter.

Doordat Volmer een streekeigen product is,
uniek in de wereld, is op de verpakking ook het rode
kwaliteitszegel afgedrukt, welke is afgegeven door de Europese
Unie.

Noord-Hollandse kaas: regionaal succes
binnen Europa bezegeld

De Europese Unie heeft de kwaliteit van
Noord-Hollandse kaas bezegeld met het toekennen van de 'Beschermde
Oorsprongsbenaming (BOB)'. Kaas die volgens deze beschermde
methode wordt gemaakt mag op de verpakking het rode kwaliteitszegel
afdrukken. Dit predikaat wordt uitsluitend toegekend aan
streekeigen producten die dankzij hun oorsprong uniek zijn in de
wereld. Het rode zegel is vergelijkbaar met het beroemde Franse
'Appellation d'Origine Controlée' (AOC).

Volmer voldoet geheel aan de voorwaarden
van het rode zegel en wordt volgens beschermd Noord-Hollands recept
gemaakt met melk van koeien die op de Noord-Hollandse weiden
grazen, in een Noord-Hollandse kaasmakerij worden gemaakt en in
Noord-Holland hebben gerijpt.

Trends en ontwikkelingen in de
kaaswereld.

Producttrends in de Nederlandse
voedingsmiddelen worden veelal ingedeeld in de vier G's: Genieten,
Gezondheid, Gemak en Goed gedrag. Ondanks de opkomst van laatst
genoemde drie trends, is het aandeel van producten die zich richten
op genieten veruit het grootst. Desondanks is het marktaandeel
binnen kaas van merken die zich richten op een goede kwaliteit zeer
beperkt.

Daarnaast is er, als tegenhanger van de
globalisering, bij de consument behoefte aan 'eigen', regionale
producten; producten die men herkent, die men gelooft en waar men
zich aan vast kan houden.

Met het aanbieden van de lekkerste kaas,
uit de streek Noord Holland, wil Volmer inspelen op de
Genieten-trend én de vraag naar streekeigen producten.

bron:Porter novelli

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular