Met het luiden van de traditionele kaasbel
aan het Waaggebouw opent Marco Borsato de eerste Alkmaarse
kaasmarkt in 2007. De opening, die plaatsvindt op vrijdag 6 april,
vormt tevens de aftrap van het toeristenseizoen in Alkmaar. De
kaasmarkt heeft daarin een centrale plaats, zoals een
imago-onderzoek onlangs aantoonde.

Zanger Marco Borsato, geboren in Alkmaar,
draagt de kaasstad nog altijd een warm hart toe, zoals al eens op
zijn website te lezen viel: “Iedereen weet dat ik gek op mijn
mooie Alkmaar ben! De prachtige grachten, de indrukwekkende
gebouwen, de kaasmarkt, de sfeer, de mensen, ik houd van deze stad!
Ook vereerde Borsato zijn geboortestad in 2004 met een concert
speciaal ter gelegenheid van de viering van “750 jaar
stadsrechten”. Zijn eerste grote Hitsingle "Dromen zijn
bedrog" kreeg indertijd op zijn speciaal verzoek de primeur op de
lokale omroep in Alkmaar.

De indrukwekkende serie concerten
“Symphonica in Rosso”, die Borsato afgelopen jaar gaf
in Gelredome in Arnhem voor ruim driehonderduizend fans, was
aanleiding voor het stadsbestuur hem uit te nodigen voor de opening
van het kaasmarktseizoen. Marco gaf hieraan graag gehoor. Vorig
jaar werd AZ-voorzitter Scheringa deze eer gegund.

Traditionele aftrap

Om 9.00 uur, voorafgaand aan de kaasmarkt,
ontvangt het gemeentebestuur volgens traditie, naast Marco Borsato,
ook alle medewerkers van de kaasmarkt in de raadzaal van het
stadhuis. Burgemeester Bruinooge, Rian van Dam, wethouder markten,
havens en toerisme en kaasvader Kees Koopman, de baas van het
kaasdragersgilde, richten het woord tot de aanwezigen. Aansluitend
loopt het hele gezelschap onder de vrolijke klanken van een
draaiorgel met Borsato-melodieën naar het Waagplein, waar de
kaasmarkt om exact 10.00 uur wordt geopend met het luiden van de
bel. Helaas voor de fans; Marco gaat niet zingen.

Elke vrijdagochtend kaasmarkt

De Alkmaarse kaasmarkt wordt gehouden tot
en met 7 september 2007 elke vrijdagochtend van 10.00 tot 12.30 uur
op het Waagplein in Alkmaar. Van de 23 kaasmarkten staan er enkele
in een bijzonder teken, zoals de graskaasdag (1 juni) en de
installatie van nieuwe leden van het eregilde van Noordhollandse
kaas (31 augustus).

Imago

Uit recent onderzoek blijkt dat de
associatie met kaas zeer bepalend is voor het imago van Alkmaar.
Ook wordt Alkmaar gewaardeerd om zijn mooie historische binnenstad,
de sfeer en het brede winkel- en horeca-aanbod. Het beeld van
Alkmaar is uiterst positief, zeker onder mensen die de stad hebben
bezocht. De gemeente Alkmaar, de VVV en de Stichting Promotie
Alkmaar zien in de uitkomsten van het imago-onderzoek kansen om het
‘product’ Alkmaar nog sterker in de markt te zetten. Om
Alkmaar bij de promotie gezicht te geven gebruiken ze een nieuw
beeldmerk van de slogans ‘Alkmaar Prachtstad’ en
‘Say cheese, say Alkmaar’

bron:Gemeente Alkmaar

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular