Het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) in Groningen, Gelderland en Twente organiseren in samenwerking met Menzis zorg en inkomen een meldweek voor chronisch zieken. De organisaties hopen zo een beter beeld te krijgen over de tevredenheid van patiënten en consumenten.

 

Wat kan gemeld worden?
Krijgt u goede informatie van uw huisarts of specialist. Wordt er rekening gehouden met uw chronische ziekte als u voor een andere aandoening geholpen moet worden? Wordt er rekening gehouden met uw chronische ziekte bij het voorschrijven van medicijnen? Communiceren uw artsen goed met elkaar? Krijgt u de zorg die u nodig heeft? Ondervindt u problemen bij het afsluiten van een zorgverzekering? Kortom alles wat u kwijt wil over de zorg die u als chronisch zieke krijgt willen we graag van u horen.

Waar kunnen patiënten hun melding plaatsen?
Tijdens de meldweek kunt u terecht bij het Informatie en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG). U kunt bellen van 4 tot en met 8 juli tussen 9.30 en 16.30 uur op telefoonnummer (0900) 2437070 0,10 cent/min.)
U kunt ook via internet een vragenlijst invullen op www.kiesmetzorg.nl
Schriftelijk reageren kan ook. Het adres van de deelnemende IKG's:
Provincie Groningen: Hoendiep 95, 9718 TE Groningen; [email protected]
Provincie Gelderland: postbus 5310, 6802 EH Arnhem; [email protected]
Regio Twente: Oude Postweg 57, 7557 DA Hengelo; [email protected]

Week van de chronisch zieken
De resultaten van de meldweek worden voorzien van aanbevelingen van patiënten en consumenten en gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Bovendien wordt het resultaat gepresenteerd op het openingscongres van de Week van de Chronisch Zieken. Die wordt dit najaar in Groningen georganiseerd door Menzis, het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Samenwerkende Patiënten en Consumentenorganisaties (SPC) in Groningen.

Samenwerking IKG en Menzis
Om samen sterker te staan in de kwaliteitsverbetering in de zorg, hebben de Regionale Patiënten en Consumentenplatforms (RPCP's) in Groningen, Twente en Gelderland met Menzis een overeenkomst gesloten. Zo willen de patiëntenplatforms en Menzis meer inzicht krijgen in de behoeften van patiënten/consumenten. Op basis hiervan willen ze afspraken maken met zorgaanbieders. Ook kunnen de resultaten uit de meldweek leiden tot kwaliteitsverbetering bij de zorgverzekeraar zelf.

Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG)
Een IKG is een onderdeel van Regionale Patiënten/Consumentenorganisaties (RPCP's). Het IKG biedt patiënten en hun naasten gratis onafhankelijke ondersteuning bij vragen en klachten over de gezondheidszorg. Bovendien informeert het IKG over patiëntenrechten, ze adviseert over de manier waarop een klacht kan worden ingediend en ze kan behulpzaam zijn bij het opstellen van een klachtbrief. Mensen die hun onvrede kenbaar willen maken zonder actie te ondernemen, kunnen hun klacht anoniem melden. Alle vragen en klachten worden geregistreerd. De door de RPCP's gesignaleerde knelpunten worden voorzien van aanbevelingen ter beschikking gesteld van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Ze worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg waar dat nodig en mogelijk is te verbeteren.

Menzis
Meer dan 2 miljoen verzekerden weten zich goed verzekerd bij Menzis, à©à©n van de grootste zorg- en inkomensverzekeraars van Nederland. Menzis behoort tot de top 4 van all care verzekeraars in Nederland. We bieden diensten en verzekeringen aan op het gebied van zorg, gezondheidsbevordering, Arbo, verzuimreductie en reïntegratie. Menzis streeft er naar dat verzekerden de juiste zorg op het juiste moment ontvangen. Daarom wil Menzis inzicht hebben in de behoeften en wensen van patiënten om de zorgverlening daarop te kunnen afstemmen.

bron:Menzis

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular