Nederlanders doen het liefst hun aankopen bij internetwinkels van eigen bodem. Deze internetwinkels hebben hun hoofdvestiging en distributiekantoor in Nederland gevestigd. Dit blijkt uit onderzoek van internetwinkel Kortingswinkel.nl. Opmerkelijk is echter dat dit niet ligt aan nationale merkentrouw. Ruim 65% van de ondervraagden heeft geen voorkeur voor een product van Nederlandse makelij.

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 381 internetconsumenten. Het in twijfel trekken van de betrouwbaarheid van buitenlandse internetwinkels is de meest opvallende reden om niet te winkelen bij een buitenlandse internetwinkel. Daarnaast geven de ondervraagden aan dat het assortiment bij Nederlandse internetwinkels uitgebreid genoeg is. Een andere reden is dat men langere levertijden vreest. Als laatste wordt een taalbarrià¨re genoemd als reden. Dit probleem doet zich met name voor bij het lezen van gebruiksaanwijzingen en garanties in een andere taal. Bijna 45% van de ondervraagde internetconsumenten verwacht in de toekomst vaker een bezoek te brengen aan een buitenlandse internetwinkel.

Edzard Gelderman, directeur Kortingswinkel.nl, begrijpt waarom de betrouwbaarheid van buitenlandse internetwinkels soms in twijfel wordt getrokken: ´Het is lastiger om te controleren met wie je zaken doet en waar deze partij gevestigd is. Daarnaast is het terugvorderen van reeds betaalde bedragen vaak een zeer lastige kwestie'.

Gelderman verwacht dat internationale internetwinkels steeds vaker bezocht worden door de Nederlandse consument. ´Nederlandse internetwinkels ontplooien steeds meer initiatieven in het buitenland, waardoor de grens tussen Nederlandse en buitenlandse internetwinkels zal gaan vervagen. Om hier op in te spelen hebben wij zelf sinds dit jaar een platform met onze producten op eBay Duitsland ondergebracht', aldus Gelderman.

Wanneer consumenten toch een aankoop doen bij een buitenlandse internetwinkel wordt als belangrijkste reden aangevoerd dat het specifieke product dat men zoekt voordeliger is bij de buitenlandse internetwinkel. Een andere reden is het feit dat het product in het assortiment van een Nederlandse internetwinkel (nog) niet aanwezig is.

Indien een aankoop wordt gedaan bij een buitenlandse internetwinkel dan zijn de volgende producten het populairst:

Elektronica artikelen (computer, fotocamera, stereoset, et cetera)
Boeken, CD's en DVD's
Verzorgingsproducten (huid- en haar verzorging, cosmetica, parfum, et cetera)
Alhoewel men vaker producten aanschaft bij een Nederlandse internetwinkel, geeft men geen specifieke voorkeur aan producten van Nederlandse makelij. Een computer of fiets van merk X uit Japan of Zweden remt de consument niet bij het besluiten tot een aankoop. ´Alhoewel men dus waarde hecht aan een Nederlandse internetwinkel mag het product wel een buitenlands label dragen. Dit merken we ook in ons eigen assortiment waar wij zowel Nederlandse als buitenlandse producten ´op de plank' hebben', die beiden even goed verkopen', aldus Gelderman.

bron:kortingswinkel.nl

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular