Het gebruik van bus, tram en metro in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is vorig jaar met anderhalf procent gedaald. In Rotterdam en Amsterdam is al voor het tweede opeenvolgende jaar sprake van krimp. De NS-treinen naar de vier grote steden zijn nu leger dan vijf jaar geleden.

'Trein, bus, tram en metro zijn goed in het vervoer van grote aantallen mensen, vooral in en tussen de stedelijke gebieden.' Zo staat het in de Nota Mobiliteit. Die gaat er vanuit dat de komende vijftien jaar het ov-gebruik in de grote steden met tien tot vijftien procent toeneemt. Het spoorvervoer naar de grote steden moet in dezelfde periode met twintig procent groeien. Geen al te ambitieuze doelen, die gezien de enorme congestie op de weg eigenlijk eenvoudig gehaald zouden moeten worden, zo is de veronderstelling. Maar de werkelijkheid laat dus een heel ander beeld zien. Ambities zijn er wel, maar de realisatie blijft daarbij achter. Dienstregeling, OV-chipkaart, HSL; de plannen zijn veelbelovend de praktijk blijkt weerbarstig. Het doet het imago van het openbaar geen goed.

bron:OV Magazine

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular