De werkzaamheden tussen Almelo en Hengelo
zullen nog zeker twee weken gaan duren. In het weekend van 24 en 25
maart verliep het testen van de veiligheidssystemen niet succesvol.
Omdat de problemen zich bleven voordoen is een ‘second
opinion’ uitgevoerd om de oorzaak vast te stellen. De
conclusie is dat er fouten zitten in het ontwerp van het
ingenieursbureau. Daarom heeft ProRail besloten het
veiligheidssysteem volledig opnieuw te laten controleren en deels
opnieuw te laten ontwerpen.

De verwachting is dat de controle, het
ontwerp en de bouw van dit systeem in de tweede helft van april
zijn afgerond. ProRail realiseert zich dat deze situatie voor de
reizigers veel ongemak met zich meebrengt, maar het opleveren van
veilig spoor is prioriteit nummer één. Daarom wordt
altijd gewerkt met testen en protocollen die waarborgen dat het
eindproduct veilig en betrouwbaar is. Het zorgt er ook voor dat
fouten worden aangetoond en dat geen infrastructuur wordt
opgeleverd die niet honderd procent veilig is. In Almelo is het
gevolg dat veel werk opnieuw moet worden gedaan.

Begin volgende week is er tussen Almelo en
Hengelo één spoor beschikbaar waarop met beperkte
snelheid kan worden gereden. In overleg met de vervoerders is
vrijdag besloten dat de capaciteit die ProRail op dit spoor kan
aanbieden, onvoldoende is voor een robuuste en regelmatige
reizigersdienst. Om die reden hebben de NS besloten om het huidige
aanbod met bussen tussen Almelo en Hengelo te continueren. Het is
wel mogelijk om NS Internationaal met voorrang te laten rijden. De
overige capaciteit wordt verdeeld tussen de verschillende
goederenvervoerders.

bron: ProRail

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular