Poorthuis: ´Kwaliteit deur-tot-deur-verkoop is verantwoordelijkheid aanbieders‘



Enschede, 25 maart 2010 Bedrijven en organisaties stappen steeds meer over op colportage, oftewel verkoop aan huis. De oorzaak hiervan is het Bel-me-niet-register, waarbij inmiddels vier miljoen Nederlanders hebben aangegeven dat ze niet gebeld willen worden door energieleveranciers, verzekeraars of goede doelen organisaties. De Consumentenbond stelt een Bel-niet-aan-register voor. Demissionair minister Van der Hoeven van Economische Zaken wil hier vanwege de praktische onuitvoerbaarheid ervan niet aan. Edwin Poorthuis, directeur van ODS2, pleit voor een meer praktische oplossing: ´Aanbieders die aan de deur verkopen zouden veel meer het heft in eigen hand moeten nemen en, ter bescherming van de consument en hun eigen imago, moeten zorgen voor een hogere kwaliteit en meer transparantie van het verkoopproces.‘

Sinds het Bel-me-niet-register in oktober 2009 werd ingesteld, is zowel bij de Consumentenbond als bij de Ombudsman het aantal klachten over verkoop aan de deur drastisch toegenomen. Door onjuiste of gebrekkige informatie of een agressieve benadering koopt jaarlijks één op de vijf consumenten iets aan de deur waarvan hij later spijt krijgt. Iedereen kent dan ook wel de verhalen van ouderen die hun handtekening al dan niet onder druk onder een jaarcontract voor energie zetten terwijl ze in de veronderstelling zijn dat ze hun gegevens slechts invullen om een informatiepakket aan te vragen.

Om dit soort misstanden tegen te gaan, is de overheid onder het motto ´Uw deur, uw geld, uw beslissing‘ een campagne gestart om consumenten weerbaarder te maken. Edwin Poorthuis, directeur van ODS2, voorzag al in een vroeg stadium dat deur-tot-deur-verkoop als gevolg van de instelling van het Bel-me-niet-register sterk aan populariteit zou winnen. In antwoord op de hiermee gepaard gaande problemen, ontwikkelde het bedrijf uit Enschede speciaal voor de deur-tot-deur-verkoop nieuwe software.

Poorthuis is van mening dat aanbieders zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen: ´Consumenten ondervinden direct hinder van slechte en agressieve verkoopactiviteiten aan de deur, maar op de lange termijn berokkenen dergelijke praktijken ook schade aan het imago van het verkopende bedrijf. Ik vind dat je als bedrijf, hoe groot of hoe klein dan ook, de consument ten allen tijde moet respecteren en op integere wijze moet benaderen. Dit kan alleen als aanbieders professioneel te werk gaan en echte transparantie, inzichtelijkheid en kwaliteit bieden. Op die manier wordt verkoop aan de voordeur een hoogwaardige manier van verkopen met volop ruimte voor interactie, gebaseerd op een gemeenschappelijk referentiekader.‘

Voor aanbieders snijdt het mes bovendien aan twee kanten: ´Je krijgt tevreden klanten doordat je hen alleen en precies dat verkoopt wat ze willen. Anderzijds krijg je met ondersteunende software zelf meer inzicht in het verkoopproces en de wensen en behoeften van je klanten. Dit is informatie die je in staat stelt om je in de toekomst op een positieve manier te onderscheiden.‘



Comments are closed.
%d bloggers liken dit: