Vanaf maandag 14 november rijdt in Zuid-Limburg een stoptrein met een sproei-installatie tegen gladde sporen. De machinist brengt ter hoogte van stations sandite aan, een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes. Sandite maakt het spoor stroever, waardoor treinen meer grip krijgen en er ook geen ´vierkante wielen' ontstaan. De trein wordt ingezet in de reguliere dienstregeling tussen Sittard, Heerlen en Maastricht.  Het voordeel van deze nieuwe techniek is dat er sandite kan worden aangebracht zonder daarbij het treinverkeer te hinderen. De reizigers in de trein merken niets van het aanbrengen van de sandite. Als de sproei-installatie op de stoptrein goed functioneert, kunnen volgend jaar meer treinen van sproei-installaties worden voorzien. De sandite wordt twee keer per dag aangebracht.

Achtergrond problematiek
Gladheid op het spoor ontstaat door de combinatie van bladeren met vocht. Ook roestvorming en neerslag van chemische substanties kunnen gladheid veroorzaken. Treinen verliezen grip op de rails en bij het optrekken en remmen kunnen de wielen slippen. Machinisten rijden uit voorzorg langzamer, remmen eerder en trekken voorzichtiger op. Dit vertraagt de dienstregeling. Als sandite is aangebracht, kunnen machinisten op de normale snelheid rijden. 
Iedere herfst rijden er over het Nederlandse spoor vier speciale sanditetreinen die risicoplekken besproeien. Ook wordt bij stations waar veel gladheid voorkomt een algen- en wierendodend middel aangebracht. In Limburg betreft het de stations van Nuth, Hoensbroek en Valkenburg. ProRail doet dit najaar ook een proef met het opruwen van de rails met een slijptrein, tussen Nijmegen en Den Bosch.

Bron:ProRail

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular