In het derde kwartaal van dit jaar kunnen
honderd klanten van supermarktketen C1000 hun boodschappen betalen
met de mobiele telefoon. Daartoe start bij een C1000 supermarkt in
Nederland een pilot van 6 maanden, waarin zegeltjes, flessenbonnen
en betaalkaarten vervangen worden door een mobiele telefoon. De
mobieltjes zijn voorzien van NFC-technologie (Near Field
Communication) die het contactloos uitwisselen van informatie -
zoals betaalopdrachten - op korte afstand mogelijk maakt.

De technologie van de betaaloplossing
wordt voorafgaand aan de pilot eerst uitvoerig getest door de
Rabobank. Zodra de stabiliteit en veiligheid van de gehele
betaalketen is vastgesteld, sluiten Rabo Mobiel en KPN ieder
vijftig klanten aan die in de daadwerkelijke pilot zullen
participeren en verstrekken aan hen mobiele telefoons met
ingebouwde NFC chip. Met de telefoon kunnen boodschappen
contactloos afgerekend worden door het mobieltje simpelweg bij de
pinautomaat bij de kassa te houden en een pincode in te toetsten op
de pinautomaat. De betaaloplossing heeft geen kostenverhogend
effect op de huidige betaalmiddelen.

Deelnemers aan de pilot kunnen verder
klantenkortingen als spaartegoed bijschrijven op de telefoon.
Hiermee behoort het plakken van zegeltjes tot het verleden. Het
tegoed kan later weer gebruikt worden bij het afrekenen van de
boodschappen, gestort worden op een Rabobank rekening of gebruikt
worden om ringtones, wallpapers en andere media te kopen voor het
mobieltje. Ook emballagebonnen van ingeleverde flessen kunnen op de
telefoon worden bijgeschreven en, als de klant dat wil, verrekend
worden bij de kassa, of bijgeschreven worden op de Rabobank
rekening.

De pilot is een initiatief van het RFID
Platform Nederland, LogicaCMG, Schuitema (C1000), Rabobank, KPN en
NXP Semiconductors. Met de pilot willen de initiatiefnemers in
Nederland een doorbraak van NFC-technologie realiseren.

bron:RFID platform Nederland

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular