Tweede-Kamerlid Martijn van Dam van de PvdA wil nog voor de zomer een wetsvoorstel indienen die bedrijven verplicht om afmeldingen van consumenten voor telemarketing te honoreren. Dat meldt vakblad Adformatie donderdag. Met een wettelijke verplichting zou de huidige zelfregulering in de branche komen te vervallen. In het wetsvoorstel moet worden geregeld dat er een wettelijk register komt waar consumenten zich kunnen afmelden.

Dat zou het bestaande Infofilter kunnen zijn. Bedrijven die zijn aangesloten bij een van de brancheverenigingen die Infofilter ondersteunen, zijn verplicht om bestanden te schonen. Maar niet alle bedrijven die gebruikmaken van telemarketing zijn aangesloten bij zo’n branchevereniging. Volgens Van Dam is er daardoor nog te veel overlast van callcenters die ongevraagd bellen.
Het programma ‘Kassa’ had zaterdag een verslag van een test onder vijftien facilitaire callcenters. De redactie vroeg deze bedrijven om een ongecontroleerd namenbestand te bellen. Twee bedrijven bleken daartoe bereid. Deze bedrijven waren niet aangesloten bij een van de officiële brancheorganisaties. Een wettelijke verplichting zou dit voorkomen. Op overtreding van de regels zou een hoge boete moeten komen te staan. Van Dam wil hiervoor aanhaken bij de boetes zoals die in de Telecomwet zijn bedacht voor spam (maximaal 450 duizend euro of 10 procent van de omzet). Hij verwacht dat er voor het wetsvoorstel voldoende steun zal zijn in de Tweede Kamer. ‘Eerder hebben CDA en D66 aangegeven dat wetgeving moet volgen als de telemarketingsector niet voor verbeteringen zorgt. Ik ga ervan uit dat ze woord houden en dit voorstel zullen steunen. Overigens heeft de Opta aangegeven strenger te zullen toezien op naleving van de huidige Telecommunicatiewet.’ De WGCC vindt een wet niet nodig. DDMA-voorzitter Tom Kok is er voor om het gebruik van het Infofilter algemeen verplicht te stellen.
bron:Adformatie

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular