Inkoopcombinatie Yiggers mag de telecom-addertjes van Pretium Telecom
aan de kaak blijven stellen. Pretium is na KPN en Tele2 de grootste
aanbieder van vaste telefonie voor particulieren. Het bedrijf is er in
kort geding niet in geslaagd de mededelingen op Yiggers' website te
laten verbieden. 

 
Yiggers mag de aanduiding 'addertjes onder het telecomgras' blijven
gebruiken in relatie tot de Pretium-tarieven. Deze formulering dient er
toe 'te waarschuwen dat het opletten geblazen is bij de prijsstelling
van Pretium Telecom', aldus de Voorzieningenrechter in zijn beoordeling
van het geschil.  
 
Yiggers vergelijkt deze prijsstelling op haar website met haar eigen
tarieven en die van enkele andere toonaangevende aanbieders.  
 
In tegenstelling tot Yiggers rekent Pretium niet altijd af per seconde,
maar brengt zij voor nationale gesprekken altijd minimaal à©à©n minuut in
rekening. Yiggers telt daarom in haar tariefvergelijking à©à©n
minuuttarief op bij het Pretium-starttarief. Alleen zo wordt duidelijk
wat men kwijt is zodra de verbinding tot stand komt. Yiggers licht dit
verhoogde starttarief toe in een voetnoot.  
 
'De aldus weergegeven starttarieven van Pretium Telecom zijn daarmee
steeds (fors) hoger dan de starttarieven van de andere aanbieders', zo
constateert de rechter in zijn overwegingen bij Yiggers'
tariefvergelijking. Uit de uitspraak blijkt dat de rechter het begrip
'starttarief' zoals dat door Yiggers wordt gehanteerd, dus in geval van
Pretium, inclusief de kosten van de eerste belminuut, niet in strijd
acht met de regels betreffende vergelijkende en misleidende reclame. De
rechter verbiedt overigens wel twee andere vormen van vergelijkende
reclame, namelijk het gebruik van merk- en handelsnamen in Google
Adwords en het plaatsen van anonieme berichten in internetfora.  
 
Het begrip 'starttarief' is niet gedefinieerd in de nieuwe Telecomwet.
Het feit dat bepaalde aanbieders, waaronder Pretium Telecom, bij het
tot stand brengen van een verbinding naast een startbedrag direct
minimaal à©à©n minuut in rekening brengen, kan een forse impact op de
telefoonrekening hebben. Yiggers stelt dat de meest voorkomende
gespreksduur, sinds de opkomst van voicemail,  minder dan 5
seconden bedraagt.

Bron: YIGGERS NEDERLAND BV

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular