Gemiddeld geven de reizigers in 2004 de sociale veiligheid tijdens een rit met het stads- en streekvervoer een 7,9. De metro scoort met een 6,9 aanzienlijk lager. 7,4% van de reizigers is slachtoffer geweest van een incident. Meestal is sprake van lastig gevallen worden.

Vrouwen en jonge reizigers zijn vaker slachtoffer dan mannen en bejaarden. De meest genoemde oorzaak van een onveilig gevoel in tram en metro zijn rondhangende mensen. Dit blijkt uit twee rapporten over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer die het ministerie van Verkeer en Waterstaat vandaag heeft gepubliceerd. Daarnaast is vandaag ook de vervolgmeting zwartrijden in het stads- en streekvervoer verschenen.

Uit onderzoek onder treinreizigers blijkt dat 20% van de reizigers in 2004 slachtoffer geworden is van een incident. Dit is 5% meer dan in 2003 en het hoogste cijfer in vier jaar. In de meeste gevallen is sprake van lastig gevallen worden, maar ernstige incidenten als mishandeling en diefstal nemen toe. Niettemin waarderen treinreizigers de sociale veiligheid beter dan voorgaande jaren: een 7,0 in 2004 ten opzichte van een 6,9 in 2003 en 6,8 in 2002 en 2001. Ook de veiligheid van stations wordt steeds beter beoordeeld.

Het personeel in het stads- en streekvervoer waardeerde de sociale veiligheid in en rond het openbaar vervoer in 2004 beter dan voorheen: gemiddeld met een 6,5, ten opzichte van een 6,1 het jaar daarvoor. Alleen voor de metro daalde het cijfer van 6,0 vorig jaar naar 5,7 in 2004. Het aantal personeelsleden in het stads- en streekvervoer dat te maken kreeg met incidenten daalde van 62% naar 59%.

bron:VenW

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular