De NS krijgt weer à©à©n cao waarin de werkzekerheid tot 2011 is uitgebreid tot meer functies. De pensioenregeling wordt zo omgebouwd dat de uittreedleeftijd en de hoogte van de uitkering gelijk blijven. Dat resultaat bereikte FNV Bondgenoten in de nacht van woensdag op donderdag. De leden gaan zich nu uitspreken over de cao die een loop krijgt van 1 januari 2005 tot 1 april 2007. 

In 2005 krijgen de werknemers een eenmalige loonsverhoging van driehonderd euro, op 1 januari 2006 gevolgd door 3 procent structureel. 
 
De beslissende onderhandelingsronde begon woensdagochtend met een demonstratie van honderd werknemers voor hoofdgebouw 2 in Utrecht. 'Het is vandaag erop of eronder', hield vakbondsbestuurder Andries van den Berg de demonstranten voor. 
 
Het werd dus erop. De werkgarantie was voor de vakbondsleden prioriteit. Ook de komende jaren zal bij de spoorwegen immers werk verloren gaan en zullen functies veranderen. De huidige werkgarantie voor conducteurs en machinisten van NS Reizigers geldt tot  2011 uitsluitend voor het rijdend personeel. Deze volstaat niet om alle klappen op te vangen. Het rijdend personeel dreigde collega's in ondersteunende functies te gaan verdringen. 
 
Bovendien: 'Als je machinist of conducteur bent en je functie vervalt bijvoorbeeld als gevolg van de nieuwe dienstregeling, dan zul je op enig moment een andere functie moeten accepteren. Valt deze niet onder het rijdend personeel, dan zou je in à©à©n klap je werkgarantie kwijt zijn', legde Van den Berg uit. 
 
De vakbondsbestuurder eiste daarom gelijke monniken gelijke kappen. Werkzekerheid voor iedereen. 'Het is een beetje dom als NS een tweedeling in het bedrijf organiseert. Mensen zijn alleen flexibel als ze verzekerd zijn van hun baan.' 
 
De werkgarantie is nu in het onderhandelaarsresultaat uitgebreid voor de PLP'ers van NS Reizigers, de servicemedewerkers van NS Stations en het rijdend personeel en baliemedewerkers van NS Internationaal. 
 
bron:FNV bondgenoten

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular