De oplettendheid van automobilisten bepaalt de veiligheid voor alle berijders
van gemotoriseerde tweewielers.
Automobilisten die even niet geconcentreerd
zijn op het verkeer of door zogenaamde dode hoeken in de auto verminderd zicht
hebben, zijn voor de overgrote meerderheid verantwoordelijk voor de ongevallen
waar gemotoriseerde tweewielers bij betrokken zijn. Dit blijkt uit een
grootschalig Europees onderzoek onder de naam MAIDS (Motorcycle Accident In
Depth Study). Het onderzoek is vandaag in Brussel gepresenteerd door ACEM. De
onderzoeksuitkomsten bevestigen het beeld dat de berijders van gemotoriseerde
tweewielers relatief kwetsbaar zijn à¨n voor hun veiligheid in hoge mate
afhankelijk zijn van andere verkeersdeelnemers. Een voorzichtige eerste
conclusie uit de gepresenteerde resultaten is dat campagnes om autorijders
alerter te maken op de aanwezigheid van gemotoriseerde tweewielers, zin hebben.
Ook het vergroten van de zichtbaarheid van motorrijders kan bijdragen aan
minder ongevallen.
De uitkomsten van het MAIDS onderzoek bewijzen het gelijk van onze keuze voor
veiligheid als prioriteit nummer à©à©n, zegt Eugà¨ne Daams, secretaris van de
afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging. Daams: Wij hebben in
oktober ons veiligheidsplan geïntroduceerd. In de komende jaren gaan we daar
als afdeling 1,5 miljoen euro in steken. Belangrijke onderwerpen en acties in
dit veiligheidsinitiatief zijn: het bevorderen van het leveren van motoren met
een Advanced Braking System (ABS/CBS/DCBS/TCS), het volgen van voortgezette
rijopleidingen bij gecertificeerde opleidingsinstituten, het tegengaan van het
opvoeren van brom- en snorfietsen en het stimuleren van het goed dragen van de
bromfietshelm.
De Europese koepel van fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers, ACEM, is de
initiatiefnemer voor dit onderzoek naar de omstandigheden rond ongevallen met
motoren en bromfietsen. Doel van het onderzoek was om beter zicht te krijgen op
de oorzaken die leiden tot ongevallen waarbij motorrijders en bromfietsers
betrokken zijn. Met de nieuw verkregen inzichten wil ACEM, samen met de
Europese en de nationale overheden, komen tot initiatieven die het aantal
verkeersongevallen in de categorie gemotoriseerde tweewielers moeten
terugdringen.
Bron: RAI Vereniging