Millward Brown heeft een onderzoek uitgevoerd onder 500 consumenten
naar het gebruik van betaalmiddelen. Het toont aan dat, 10 jaar na de
introductie van de Chipknip, nauwelijks de helft van de bezitters dit
betaalmiddel heeft opgeladen (55%). De Chipknip heeft dan ook een
zwakke voorkeurspositie binnen de portefeuille. Nauwelijks 1% van de
bezitters gebruikt het dagelijks. Alle anderen doen dit veel minder
vaak. Sterker nog, een op de acht heeft er nog nooit gebruik van
gemaakt, ondanks dat men de Chipknip wel opgeladen heeft.

 
 
Het spaarzame gebruik van de Chipknip concentreert zich bovenal op de
parkeerautomaat. We zouden bijna kunnen spreken van een universele
parkeerkaart. Maar liefst 74% van de Chipknip-betalers gebruikt dit
betaalmiddel bij het parkeren. Alle andere situaties vallen daarbij in
het niet, zoals het afrekenen in een winkel (21%) of in de horeca
(11%). Gloort er licht aan de horizon van de Chipknip? We zijn bang van
niet: bijna 80% verwacht de Chipknip niet vaker te gaan gebruiken. Het
heeft alles te maken met het imago: ruim de helft van de Nederlanders
vindt de Chipknip geen aantrekkelijk betaalmiddel.

Bron: CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular