Een internationale klimaatexpeditie, genaamd 'Pole Track' en
ondersteund door onder andere het Wereld Natuur Fonds, vertrok op
woensdag 16 februari vanuit Nederland voor een 1.000 kilometer lange
ski-tocht naar de Noordpool. Doel van de expeditie, onder leiding van
de Nederlandse poolreiziger Marc Cornelissen, is het onderzoeken van de
invloed van klimaatverandering op het arctisch gebied. Dit door
plaatsing van speciaal ontwikkelde, lichtgewicht weerstations en het
verrichten van metingen aan de sneeuw- en ijslaag. 

 
De expeditieleden wachten in Rusland echter nog steeds op het moment
dat ze per helikopter afgezet kunnen worden op het ijs om de ski-tocht
te kunnen beginnen. Expeditieleider Marc Cornelissen en expeditieleden
Petter Nyquist (Noorwegen) en Doug Stoup (USA) zien tot hun stijgende
verbazing dat zij en twee andere expedities het slachtoffer dreigen te
worden van een keiharde concurrentiestrijd binnen de arctische
logistiek-markt; het vervoer van wetenschappers, avonturiers en
toeristen in het Noordpool-gebied.   
 
Zaterdagochtend zou het team per helikopter vertrekken naar Sredney
(startpunt ski-tocht), maar op het moment dat ze daadwerkelijk wilden
starten werden ze teruggeroepen door iemand van de militaire
grensbewaking. Een expliciete reden is niet gegeven. Afgelopen zondag
werd de bewaking van het vliegveld zelfs aangescherpt om te voorkomen
dat de expeditie(s) op eigen initiatief zouden vertrekken, hoewel al
het vereiste papierwerk in orde is.  
 
Alle aanwijzingen omtrent de oorzaak van de vertragingen wijzen
richting een Russisch bedrijf, dat probeert een monopoliepositie te
verwerven in de arctische logistiek-markt. Het bedrijf schrikt er niet
voor terug om al hun beschikbare connecties binnen de Russische
autoriteiten te gebruiken om ervoor te zorgen dat hun concurrent
Cerpolex, de logistieke provider van Pole Track en twee andere
expedities, het werken in de regio onmogelijk wordt gemaakt. Cerpolex
heeft zeer veel ervaring opgedaan in dit gebied en heeft goede relaties
met de lokale autoriteiten. Met dit nieuwe offensief lijkt hun
concurrent echter alles op alles te zetten om ze uit de markt te
drukken. Cerpolex heeft vandaag een verklaring naar buiten gebracht
omtrent deze tegenwerking.  
 
In onderling overleg met Cerpolex en de autoriteiten, en gebruikmakend
van beschikbare diplomatieke kanalen, probeert het Pole Track team nu
op een flexibele manier tot een werkbare oplossing te komen. Dit kan
bijvoorbeeld betekenen dat de expeditie op een iets noordelijker punt
start, halverwege bevoorraad wordt (minder gewicht betekent een
snellere voortgang), of de aankomstdatum iets verschuift. Inzet is om
ondanks de opgelopen vertraging de expeditie zoveel mogelijk volgens
het originele plan uit te voeren.  
 
Expediteleider Marc Cornelissen vanuit Rusland over de onstane
situatie: 'Elke expeditie is een kwestie van je kunnen aanpassen aan de
situatie. We moeten flexibel zijn en onze plannen desnoods op zo'n
manier aanpassen dat we de doelstelling van de expeditie realiseren, en
tegelijkertijd de expeditie veilig af kunnen ronden. We zijn hier
naatoe gekomen om de pracht van het Noordpool-gebied onder de aandacht
te brengen en welke gevolgen klimaatverandering heeft op dit unieke
ecosysteem. Het is voor ons moeilijk om te begrijpen waarom onze
inspanningen, die gesteund worden door vele internationale
organisaties, worden gedwarsboomd.'  
 
Het is voor de expeditie van cruciaal belang dat de vertraging niet
veel verder oploopt. Hoe later in maart de expeditie vertrekt, hoe
groter de kans op slechte ijscondities, wat de reis en het bieden van
logistieke hulp bemoeilijkt en zelfs gevaarlijk maakt.

Bron: POLE TRACK EN WNF

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular