De gemiddelde leeftijd van studenten aan de Seniorenacademie Brabant ligt tussen de 65 en 70 jaar. Uit marktonderzoek van organisatiewetenschapper Marieke van Kempen van de Tilburgse Wetenschapswinkel blijkt dat zij zeer positief oordelen over hun docenten, de lessen en het studiemateriaal.

De Seniorenacademie Brabant is een samenwerkingsverband tussen vier Brabantse onderwijsinstellingen: de Universiteit van Tilburg, Avans Hogeschool, Fontys Hogescholen en de Technische Universiteit Eindhoven. Al weer 15 jaar lang biedt de academie in het voor- en najaar een vijftigtal cursussen op universitair- en hbo-niveau aan voor mensen vanaf 50 jaar. Jaarlijks zijn er gemiddeld 1800 cursisten. Om haar toekomstbeleid te bepalen, liet de Seniorenacademie de Wetenschapswinkel een marktonderzoek uitvoeren onder haar cursisten dat nu beschikbaar is. De belangrijkste onderzoeksvraag luidt: Wat zijn de wensen van senioren met betrekking tot hoger onderwijs?

De belangrijkste reden om weer te studeren is kennis en inzicht op doen en hierin blijken de studenten zeer tevreden: 90% van de cursisten is tevreden tot zeer tevreden over de docenten, 80% is (erg) tevreden over de lesstof en 86% spreekt waarderend over de dienstverlening. Enige kritische kanttekening worden geplaatst bij de voorzieningen: koffie- en theevoorzieningen, parkeermogelijkheden, de ruimte en het comfort in de collegezalen. De meeste cursisten zijn gepensioneerd en tussen de 65 - 70 jaar. Ze hebben een druk leven waarin het onderwijs moet concurreren met vrijetijdsbestedingen zoals lezen, vakantie, wandelen en muziek luisteren. De belangrijkste reden om te stoppen met het volgen van een cursus is tijdgebrek.

De interesses van de studenten liggen vooral op het terrein van geschiedenis, filosofie/ethiek en psychologie. Het marktonderzoek wijst uit dat uitbreiding van het cursusaanbod met actuele themas rond toekomstige sociale ontwikkelingen, spiritualiteit, globalisering, (klassieke) muziek, politieke achtergronden en ontwikkelingen binnen de Europese Unie kansrijk is. Verder hebben cursisten ook belangstelling voor georganiseerde dagexcursies. Het onderzoek wijst uit dat de Seniorenacademie meer naar buiten zou mogen treden met haar aanbod via de eigen website, advertenties in seniorenmagazines en beurzen.

bron:Universiteit Tilburg

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular