De centrale deurvergrendeling van een Volkswagen Golf uit 1997, die op 26 mei 2006 is Friesland te water raakte, is waarschijnlijk door het binnendringen van water in de regelunit geblokkeerd. De deuren van de auto konden daardoor niet geopend worden. Bij het ongeval kwamen vier inzittenden om het leven. Volgens de onderzoekers van het Duitse instituut Dekra Automobil GmbH gaat het niet om een probleem dat alleen voor Volkswagen geldt; het zou zich kunnen voordoen bij voertuigen van alle fabrikanten.
De onderzochte Volkswagen Golf raakte op 26 mei 2006 in Oostrum van de weg, sloeg over de kop en kwam op zijn kop in het water van het Dokkumer Grootdiep terecht. Duikers van de brandweer hebben nog geprobeerd het voertuig in het water te openen, maar slaagden daar niet in. Ook na het inslaan van de zijruit van het portier van de bijrijder kon volgens de duikers het portier van binnenuit niet geopend worden. In opdracht van de vts Politie Nederland, onderdeel NPI, is het voertuig in Duitsland nader onderzocht. De opdracht was te onderzoeken waardoor de deuren van de auto niet konden worden geopend.

De onderzoekers van Dekra komen tot de conclusie dat er waarschijnlijk kortsluiting is ontstaan in de regelunit van de centrale deurvergrendeling door het binnendringen van water. Bij controle van de auto bleken de deurmechanismen in goede staat. De deuren konden echter niet meer geopend worden. Dekra stelde dit vast na uitgebreid onderzoek.
De regelunit van de Volkswagen die te water was geraakt, kon vanwege beschadigingen niet meer getest worden. Voor die testen werd een gelijksoortige regelunit gebruikt.  De onderzoekers tekenen aan dat nauwkeurige informatie over de oorzaak van de vergrendeling pas na verder onderzoek gegeven kan worden. Daarbij zouden complete voertuigen in water ondergedompeld moeten worden.

De onderzoekers stellen wel vast dat er een aantal mogelijkheden is om dergelijke storingen te voorkomen. Zo suggereren zij dat een waterdichte behuizing van de regelunit voor de centrale vergrendeling tijdwinst zou opleveren, waardoor inzittenden mogelijk de deuren nog van binnenuit kunnen openen. Ook portiersloten zonder safelock-systemen (zoals in gebruik op de Amerikaanse markt) zouden ertoe leiden dat portieren via de normale bediening van binnenuit kunnen worden geopend.

De politie adviseert autobezitters bovendien om hun auto te voorzien van bij voorkeur twee zogenaamde veiligheidshamers waarmee de zijruiten van binnenuit kunnen worden ingeslagen, zodat inzittenden meteen kunnen ontsnappen.

Bron: Nederlands Politie Instituut

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular