NS zorgt er voor dat treinreizigers profiteren van steeds meer ruimte en comfort. Onlangs is de laatste van 378 nieuwe Intercitydubbeldekkers afgeleverd. De grondige modernisering van 305 Intercityrijtuigen is bijna afgerond. En reizigers op de korte afstand in de Randstad komen steeds vaker volledig vernieuwde Sprinters tegen. Dankzij een groot investeringsprogramma van 2 miljard euro nam in vier jaar tijd het aantal voor de reizigers beschikbare zitplaatsen met meer dan 10% toe. Voor steeds meer treinreizigers behoort airco tot het standaard-comfort. En vergeleken met vliegtuigpassagiers hebben de meeste treinreizigers veel mà©à©r beenruimte ter beschikking.

NS zorgt er voor dat treinreizigers profiteren van steeds meer ruimte en comfort. Onlangs is de laatste van 378 nieuwe Intercitydubbeldekkers afgeleverd. De grondige modernisering van 305 Intercityrijtuigen is bijna afgerond. En reizigers op de korte afstand in de Randstad komen steeds vaker volledig vernieuwde Sprinters tegen. Dankzij een groot investeringsprogramma van 2 miljard euro nam in vier jaar tijd het aantal voor de reizigers beschikbare zitplaatsen met meer dan 10% toe. Voor steeds meer treinreizigers behoort airco tot het standaard-comfort. En vergeleken met vliegtuigpassagiers hebben de meeste treinreizigers veel mà©à©r beenruimte ter beschikking.

In 2001 plaatste NS de grootste order voor nieuwe treinen uit de Nederlandse spoorweggeschiedenis: 378 Intercitydubbeldeksrijtuigen. Deels werden ze gebruikt om al enige jaren eerder aangeschafte treinen van dit type te verlengen, anderzijds werden compleet nieuwe vier- en zesdelige treinstellen gebouwd. De levering begon in 2002 en onlangs werd door fabrikant Bombardier het laatste treinstel geleverd. In totaal beschikt NS nu over maar liefst 668 van deze moderne, comfortabele rijtuigen, met airco. Samen zijn ze goed voor 67.000 zitplaatsen, ruim een kwart van het totaal in alle treinen van NS aanwezige stoelen. Met deze treinen zet NS dagelijks topprestaties neer: bij een maximale treinlengte van 320 meter vinden 1200 reizigers een ruime zitplaats. De Intercitydubbeldekkers verzorgen vrijwel de gehele dienst op de lijnen Amsterdam C - Vlissingen, Amsterdam C - Den Haag C, Den Helder - Nijmegen en Den Haag C/Rotterdam C - Nijmegen. Maar ook op veel andere trajecten zijn ze inmiddels een vertrouwde en door de reizigers gewaardeerde verschijning. Dankzij toepassing van de modernste techniek zijn deze treinen geluidsarm en heel zuinig met energie. Bij het remmen wekken ze zelfs elektriciteit op waar andere treinen in de buurt nuttig gebruik van kunnen maken.

Tien jaar geleden waren treinen met airconditioning in Nederland nog een zeldzaamheid. Inmiddels reist al tweederde van de Intercityreizigers bij alle temperaturen comfortabel in treinen met airco. NS streeft er naar in de toekomst alle nieuw te bestellen en alle te moderniseren treinen van airco te voorzien. Airco levert niet alleen een bijdrage aan een prettig reisklimaat in alle jaargetijden, maar zorgt ook voor energiebesparing. Omdat een goede werking van airco niet samengaat met ramen die geopend kunnen worden, wordt de zijwand van de treinen gladder. Hierdoor is er minder energie nodig om op snelheid te komen en te blijven. Bovendien gaat er geen warmte meer verloren door ramen die in de winter open kunnen blijven staan.

Met de toename van het aantal treinen zorgt NS er voor dat de meeste reizigers een zitplaats hebben, ook in de spits. Het oordeel van de klanten van NS over de beschikbaarheid van zitplaatsen is de laatste jaren fors gestegen. En vergeleken met de luchtvaart zijn treinreizigers een stuk beter af: de beschikbare beenruimte bij de zitplaatsen is in veel treinen van NS 10 tot 15 cm mà©à©r dan in de meeste vliegtuigen. Voor het ontwerp van de stoelen in de nieuwe Intercitydubbeldekkers ontving NS het predikaat ´Nederlandse Designcollectie 2003'.

bron:NS

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular