Zaterdag 6 augustus vond de aftrap plaats van de derde helmcampagne van Stichting TeamAlert. Een speciaal helmop-promoteam was aanwezig bij vijf drukbezochte evenementen. Schollenpop in Scheveningen was de eerste in deze reeks. Bezoekers tussen de 15 en 18 jaar worden er met feiten over het aantal bromfietsongelukken weer even op gewezen dat het dragen van een helm het verschil kan zijn tussen leven en dood. Daarnaast kunnen (beginnende) bromfietsers meer informatie vinden op de nieuwe website www.helmop.nl.

 

Op deze site staan handige tips, do's en don'ts, informatie over helmen en brommers, (verplichte) bromfietsverzekeringen en het kenteken, wat per 1 januari 2007 verplicht is voor bromfietsen en snorfietsen. Overigens kunnen deze kentekens vanaf 1 september 2005 worden aangevraagd. Zie voor meer informatie www.ishetgeenplaatje.nl. De site www.helmop.nl is mede mogelijk gemaakt door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), Scooterfreaks, infopolitie.nl en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Het dragen van een helm wordt onder jongeren soms als ´niet cool' of ´hinderlijk' ervaren. Dat blijkt ook uit de cijfers. In 2004 droeg weliswaar 93,3% van de bestuurders een helm. Echter, als men ook kijkt naar de kwaliteit van de helm en de manier waarop de kinband wordt vastgemaakt, blijft 43% van de bromfietsers over waarop niets is aan te merken.
In vergelijking met 2003 daalde het aantal helmdragers met 1,4% van 94,7% naar 93,3%. Het percentage bijrijders zonder helm was in 2004 maar liefst 15%. Daarbij komt dat van de bijrijders, net als vorig jaar, 55% geen helm bezit. (Bron: Monitoring Bromfietshelmen 2004 Grontmij/Dufec in opdracht van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie)

TeamAlert wijst niet met vingers, maar tracht voor elk van haar campagnes een aansprekende insteek te vinden. Dit jaar hebben we gekozen voor een directe aanpak door de doelgroep persoonlijk op te zoeken bij gratis evenementen en festivals, en ze nog eens te herinneren aan de belangrijke functie van de helm. Van het aantrekkelijke helmop-promoteam krijgen ze een flyer overhandigd waarop een aantal interessante feiten omtrent bromfietsen en het dragen van de helm staan. Daarnaast krijgen ze een leuke helmop-gadget. TeamAlert verwacht met de actie ongeveer 15.000 brommer- of scooterrijders en bijrijders tussen de 15 en 18 jaar te bereiken. De helmcampagne 2005 loopt van 6 augustus tot 10 september. De volgende evenementen worden bezocht:

6 augustus  Schollenpop in Scheveningen
13 augustus  FFWD Heineken Dance Parade in Rotterdam
18 augustus  Renesse Live in Renesse
27 augustus  Zinin in Utrecht
10 september  Appelpop in Tiel

Over TeamAlert
TeamAlert is de eerste en enige jongerenorganisatie op het gebied van verkeersveiligheid en wordt met het motto "voor en door jongeren" geheel door jongeren zelf gerund. De organisatie kent een tweeledige doelstelling. Enerzijds proberen zij jongeren bewust te maken van hun kwetsbare positie in het verkeer. Anderzijds betrekken ze jongeren bij het communiceren van hun boodschap.

bron:Teamalert

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular