Maar liefst 80% van de Nederlanders besteedt nogal wat tijd om zich te informeren over laatste mode. Onder personen die behoorlijk veel geld besteden aan lifestyle ligt dat percentage zelfs op 87%. Ze doen dit vooral door etalages te bekijken, het lezen van tijdschriften, bezoek aan mode winkels en het internet. Dit blijkt uit het lifestyle onderzoek van TNS NIPO onder 1.163 respondenten, dat in opdracht van Elsevier Media Amsterdam is uitgevoerd.

Andere conclusies zijn:
Mannen kopen met partner, vrouwen kopen alleen kleding: van de mannen koopt 66% zijn kleding samen met de partner, terwijl bij vrouwen dit percentage op 22% ligt. Vrouwen kopen veel vaker kleding alleen (47%).

- Aan najaars-/winterkleding wordt gemiddeld meer geld uitgegeven dan aan voorjaars-/zomerkleding: gemiddeld wordt door de topbesteders euro 499,- aan najaar-winterkleding uitgegeven, terwijl dit voor voorjaars-/zomerkleding op euro 430,- ligt.

- Aankoop voorjaars/zomerkleding begint bij topbesteders gemiddeld 1 maand eerder dan algemene doelgroep, terwijl bij najaars-/winterkleding er geen verschil is in timing van het aankopen van kleding.

- Ondergoed/lingerie en badkleding wordt het meest gekocht in de lente en de zomer: 67% koopt ondergoed/lingerie in de lente en zomer en voor badkleding dit percentage op 76%.

Onderzoeksverantwoording:
Begin 2005 heeft TNS NIPO onder 1.163 respondenten het lifestyle onderzoek uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen van bekendheid, oriëntatie, aankoop en beleving van met name kleding, accessoires, cosmetica en toiletartikelen. Twee doelgroepen zijn ondervraagd: ten eerste de algemene doelgroep 20-64 jaar en ten tweede topbesteders aan mode, sieraden/horloges, cosmetica en toiletartikelen.

bron:Nederlands Uitgeversverbond
 

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular