'Met een algehele treinstaking moeten we nu rekening gaan houden.' Zo waarschuwt onderhandelaar Burg Anker van CNV Spoorwegen na het compleet mislukken van de onderhandelingen over een nieuwe cao voor Prorail, waaronder de verkeersleiding van de spoorwegen resorteert. 'Men is hier zeer boos over.'

Anker doet zijn uitspraak na het vastlopen van de onderhandelingen, dinsdagavond rond de klok van negen uur. 'De Prorail-directie is met een uitermate slecht eindbod over de brug gekomen. Het personeel van Prorail liep al 3,6 procent achter in beloning ten opzichte van de collega's bij NS, nu zou dat verschil zelfs nog verder oplopen. Da's al te bar', aldus Burg Anker die het onderhandelingsresultaat negatief zal voorleggen aan de leden. 
 
Het eindbod van Prorail komt neer op een loonsverbetering van 1 procent in 2005, 1,75 procent in 2006 en eenmalige uitkeringen in 2004 (400 euro) en 2007 (300 euro, maar resultaatafhankelijk). 
CNV Spoorwegen vroeg 4,75 procent. Enerzijds vanwege de achterstand op de zuster-cao bij NS, anderszijds vanwege het feit dat de cao Prorail al in april 2004 verliep. 
 
Driekwartvergaderingen met de leden zijn nu zo goed als zeker. Een en ander wil zoveel zeggen dat er acties zullen worden gevoerd als driekwart van de achterban daarmee instemt. Welke acties dat dan eventueel zullen zijn - en wanneer - is nog onduidelijk. Maar de arm van de Prorailers is machtig. Zij beheersen de verkeersleiding. Zonder hun (gecomputeriseerde) toestemming rijden er geen treinen. Drie computers aan of uit bepalen of er treinverkeer rijdt in Nederland. 'Ik zeg niet dat het staken wordt. Ik weet alleen dat onze leden het zwaar beu zijn', aldus Burg Anker. 
 
bron:CNV bedrijvenbond

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular