Zelden is er een merk zo snel in de markt gezet en gebleven als Google zonder dat ze daar een cent reclame aan hebben uitgegeven. De makers van Google hebben het goed begrepen. Toen bijna iedereen de zoekmachine gebruikte gingen ze pas advertenties verkopen en iedereen wou eraan omdat iedereen het gebruikte. Google werd zelfs een werkwoord, googelen. Concurrenten van Google zoals Alta Vista en Yahoo hadden het nakijken terwijl ze er net zo sober, misschien nog wel soberder uitzagen als Google. Het was de snelheid, de vele links die het zoeken opleverde en misschien juist wel de kinderlijke lay out van de site. Ook de concurrent uit het Verre Oosten, het Chinese Baidu kan daar niets aan veranderen maar nu is er een nieuwe zoekmachine die wel degelijk de concurrentie met Google aan zou kunnen. Ik zeg niet dat ze Google zullen verdringen van hun monopolie want Google is een deel van ons leven geworden maar daar schuilt ook gelijk het gevaar. Google is een hype geworden en de meeste hypes kenmerken zich door een heftige maar veelal tijdelijk hoogtepunt of rage.

De nieuwe zoekmachine is Ujiko, geen idee wie of wat er achter zit maar zij geven ook niet alleen heel veel links maar de lay out is prachtig en heel duidelijk. Waar Google uitblinkt in eenvoud komt Ujiko met een prachtige zeer goed werkende zoekmachine die wel eens DE concurrent van Google kan worden.  ALs ik dan toch iets van kritiek mag hebben op Ujiko. de naam is niet echt lekker in de mond liggend, zelfs niet als je m een paar keer hebt gebruikt.

Over de schrijver:
Douwe Jones is trendwatchet en voorspelde o.a. eind jaren negentig de terugkeer van de step en de return van Puma. Douwe Jones werkt op dit moment aan een boek over hypes.

Bron: www.douwejones.nl

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular