UPC Nederland onderzoekt de komende maanden naar welke zenders Nederlanders van Turkse, Marokkaanse en Kaapverdiaanse afkomst het liefst kijken. Binnen het dekkingsgebied van UPC wonen veel Nederlanders van buitenlandse afkomst en UPC wil hiermee nog beter inspelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep. Op basis van het onderzoek wil UPC medio 2006 deze groepen een aanbod aan zenders kunnen doen dat nog beter aansluit op hun wensen. Het kabelbedrijf zal deze zenders aanbieden via UPC Digital TV.

UPC is 1 oktober van start gegaan met de grootschalige introductie van digitale televisie. Het onderzoek wordt gehouden in samenwerking met zes woningcorporaties in Rotterdam, Hilversum, Alkmaar en Leeuwarden. Deze woningcorporaties hebben veel huurders met een Turkse, Marokkaanse en, vooral in Rotterdam, Kaapverdiaanse achtergrond.

Onderzoeksopzet
Het onderzoek wordt in opdracht van UPC en in overleg met de woningcorporaties verricht door onderzoeksbureau Ithaka. Ithaka zal een groot aantal interviews afnemen en tevens een internetpanel raadplegen. Het merendeel van de interviews zal 'face-to-face' plaatsvinden, in de taal die men prefereert (Nederlands, Turks, Marokkaans of Engels). Mensen worden niet alleen aan huis benaderd, maar in overleg met de verschillende gemeenschappen ook in koffiehuizen, buurthuizen bij moskeeën, bars en op markten. De programma-aanbieders waar de meeste vraag naar blijkt te zijn, worden door UPC benaderd om een gericht en gunstig geprijsd zenderpakket te kunnen bieden.

Digitale televisie
Aanbiedingen aan specifieke groepen kijkers zijn mogelijk dankzij digitale televisie. Voor de ontvangst is de UPC MediaBox nodig, die klanten van UPC gratis wordt aangeboden. Een van de voordelen van digitale televisie is dat veel meer kanalen beschikbaar zijn dan bij analoge televisie. Zo biedt UPC een standaardpakket van ruim veertig zenders en een extra pakket van ruim dertig zenders aan. Maar ook bestaat de mogelijkheid om abonnementen te nemen op speciale pakketten. UPC biedt op dit moment al enkele pakketten met etnische zenders aan. Door gericht onderzoek te doen wil UPC de pakketten verder afstemmen op de wensen van klanten met een niet-Nederlandse achtergrond.

Het aanbod van gemiddeld dertig analoge tv-kanalen blijft onderdeel van het standaardpakket. Daardoor kan gewoon op alle toestellen in huis zonder UPC MediaBox tv worden gekeken. Verder omvat UPC Digital TV een Elektronische Programmagids. Ook zijn interactieve diensten als tv-email, games en tv-internet inbegrepen, evenals diensten waarmee stemmen, kopen en selectie via de tv mogelijk wordt. In 2006 komt UPC Nederland met een Personal Video Recorder. Hiermee kan de kijker niet alleen tv-programma's opnemen, maar ook pauzeren en terugspoelen tijdens de uitzending. UPC komt medio 2006, in samenwerking met Philips, met een decoder die HDTV mogelijk maakt.

Digitale televisie: keuze en controle voor iedereen
Algemeen directeur Diederik Karsten van UPC Nederland: 'Als marktleider gaan we een stap verder met digitale televisie. De kern van ons product is dat de consument maximale keuze en controle krijgt over het televisie- en informatieaanbod. Het tegemoet komen aan de specifieke wensen van klanten van niet-Nederlandse afkomst past in dit streven.'

Woningcorporaties
UPC doet het onderzoek in samenwerking met zes woningcorporaties in Alkmaar, Rotterdam, Hilversum en Leeuwarden. De woningcorporaties zijn: Woningbedrijf Rotterdam, de Nieuwe Unie, PWS Rotterdam, Nieuw Wonen Friesland, Woonwaard, Woningstichting SVA en Atrium. Woningbedrijf Rotterdam (WBR) heeft goed wonen en goed leven in Rotterdam hoog in het vaandel staan. Digitale televisie levert hier een bijdrage aan, als mensen voldoende aanbod hebben vanuit eigen land. 'Wij zijn dan ook blij met dit initiatief van UPC', vertelt Jaap van der Torre, projectleider bij het WBR.

UPC Nederland
UPC Nederland is een toonaangevende aanbieder van televisie, breedband internet en vaste en mobiele telefoniediensten in Nederland. UPC Nederland bedient 2,2 miljoen televisieklanten, 458.000 breedband internetklanten en 273.000 telefonieklanten (per 30 september 2005). UPC Nederland is een geconsolideerde dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK).).

bron:UPC

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular