(Persbericht) Onderzoekt toont aan: gebouwen met A-label zijn € 80,00 per vierkante meter duurder
Alblasserdam, 14 december 2011 - De economie zit in het slop, en dus ook de nieuwbouw van woningen en bedrijfspanden. Maar dit betekent niet dat er geen kansen zijn voor de bouwsector. Volgens Martijn van Leerdam, senior consultant bij Alklima, liggen er juist goede mogelijkheden om bestaand vastgoed comfortabel en waardevast te maken. 'Een warmtepompinstallatie maakt bedrijfsgebouwen in à©à©n klap weer verhuurbaar en leefbaar.'

De leegstand in de utiliteitsmarkt neemt een schrikbarende omvang aan. Een belangrijke oorzaak van de onverhuurbaarheid van panden is een gedateerde klimaatinstallatie. Het comfort laat in veel panden sterk te wensen over en bovendien beslaat het energieverbruik een steeds groter aandeel in de exploitatiekosten. Kantoorpanden die nog wel goed verhuurbaar zijn, scoren - zo blijkt uit onderzoek - goed op twee aspecten: een laag energieverbruik en een goed binnenklimaat.

Waardestijging gebouwen
"Onderzoek toont aan dat de huurprijs voor een gebouw met een A-label gemiddeld 80 euro per vierkante meter hoger ligt dan een gebouw met F-label. Bij de waardebepaling van een vastgoedobject is dat verschil nog groter. De waarde van een gebouw met A-label ligt gemiddeld op 3.000 euro per vierkante meter tegenover 1.500 euro per vierkante meter voor een gebouw met een F-label. Investeren in een warmtepompinstallatie, waarmee het label sterk kan worden verbeterd, is gewoon een rendabele actie", zegt Martijn van Leerdam, senior consultant bij Alklima.

Bruto Aanvangsrendement
Volgens Van Leerdam is het nut van een investering in warmtepompen ook terug te zien in het BAR-percentage, ofwel het Bruto Aanvangsrendement, een instrument waarmee de vastgoedwereld de waarde en kwaliteit van een pand wordt bepaald. Dit percentage ontstaat door de huuropbrengst te delen door de investering. Ook het BAR-percentage van gebouwen met een goed Energielabel (label A) blijkt aanzienlijk lager en dus gunstiger te liggen. Verhuurders van vastgoed kunnen investeringen in een warmtepompinstallatie dus vaak al vanaf de eerste dag na de gedane investering terugverdienen via de huurprijzen.

De toekomst van de warmtepomp
De overheid heeft nog altijd het streven om in 2020 uitsluitend energieneutrale nieuwbouw te realiseren. Dat kan het meest efficiënt door elektrische warmtepompen te combineren met eigen opwekking of de inkoop van duurzame energie. Van Leerdam verwacht dan ook dat de warmtepomp in populariteit aanzienlijk zal stijgen in de komende jaren. 'Een beter binnenklimaat kan met behulp van de inzet van moderne warmtepompinstallaties leiden tot een flink lager energieverbruik. Het rendement hiervan gaat elk jaar verder omhoog en zorgt voor een goede balans tussen het verhogen van het leefcomfort en het reduceren van de energiekosten. De warmtepomp past dus erg goed in het beleidsvoornemen van steeds meer overheden en bedrijven om duurzaam in te kopen.'

Over Alklima
Alklima bv is opgericht in 1994 als exclusief importeur van Mitsubishi Electric Cooling & Heating. In haar ruim vijftienjarig bestaan is Alklima uitgegroeid tot een vooraanstaande speler in de Nederlandse klimaatmarkt.
Enerzijds hebben wij de traditionele rol van exclusieve importeur van het gerenommeerde merk Mitsubishi Electric Cooling & Heating. Dit betekent permanente logistieke, commerciële en technische ondersteuning aan onze klanten. Mitsubishi Electric Cooling & Heating wordt uitsluitend geleverd via installatiebedrijven die STEK- en F-gassen gecertificeerd zijn. Dit om de kwaliteit van het product en die van de installatie te waarborgen.

Anderzijds is Alklima voor complexe klimaatvraagstukken een vraagbaak voor adviesbureaus, architecten, energieleveranciers, overheidsinstanties, etc. Alklima vervult daardoor een centrale, coà¶rdinerende rol om te allen tijde aan de tech nische en budgettaire wensen van de eindgebruiker te voldoen. Ons ervaren team van specialisten is continu bezig om merkbare meerwaarde te leveren. Alklima verzorgt bovendien de permanente vorming en opleiding van erkende installateurs en hun personeel. Daarmee is de installateur meer dan een partner; hij of zij is een ambassadeur.

Kijk voor meer informatie op www.alklima.nl

Contact
Martijn Koebrugge
Hoofd marketing en communicatie
Alklima B.V.
+31 (0)78-651 00 00
[email protected]

Aleksandra Andjelic
Co-Workx
+31 (0)6-24 24 56 79
[email protected]

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular